HusCompagniet vil bygge sommerhuse
Typehusgiganten gør klar til at udfordre de etablerede aktører på det danske marked for fritidshuse. Målet er at sælge 50 sommerhuse i 2014.
- Vi er ikke 100 procent på plads endnu, men tanken er at udrulle konceptet sidst på året over hele landet. Vi giver vores eksisterende modeller en tur gennem ’sommerhus-maskinen’, og tanken er at bygge stenhuse til træhus-priser – naturligvis med respekt for de traditioner, der ligger i dansk sommerhusbyggeri, fortæller direktør Steffen Baungaard til Building Supply.
Nye markeder skal erobres i krisetider
Ifølge Dansk Byggeri er antallet af nybyggede sommerhuse halveret fra 2.600 i 2009 til 1.300 i 2011. Det påbegyndte etageareal i form af nybyggeri og tilbygninger til sommerhuse har i de seneste tre år udgjort ca. 0,2 mio. m². Til sammenligning blev der i 2005 opført godt 0,5 mio. m², og derfor kan det umiddelbart virke overraskende, at Huscompagniet vælger at satse på et marked, der har det så svært, som det er tilfældet med netop sommerhusbyggeriet.
- Den rigtige måde at komme ind på et nyt marked er i krisetid, hvor folk i højere grad fokuserer på den værdi, de får. Sådan var det for så vidt også, da vi i sin tid begyndte at bygge typehuse, lyder forklaringen fra Steffen Baungaard. Han finder det ikke umiddelbart problematisk, at Huscompagniet vil bygge i sten på et marked, der har en lang tradition for at bygge i træ:
- Flere og flere vil gerne have et sommerhus, som kan bruges året rundt, men de vil gerne slippe for den fugt, der er i mange sommerhuse. Det kan vi tilbyde. Vi går ind med en gennemprøvet model, hvor ingen betaler, før de får nøglen udleveret. Det skaber den tryghed, der er så vigtig i en tid med mange konkurser. Det handler også om at stille sig nysgerrig over for et nyt marked: Hvorfor er alle sommerhuse i træ, når ingen vil have helårshuse i træ? Det kan man undre sig over, siger Steffen Baungaard.
Riv ned - byg nyt
Hvis introduktionen går som forventet, vurderer Steffen Baungaard, at Huscompagniet vil kunne sælge omkring 50 sommerhuse i 2014. Han øjner især et potentiale i at tilbyde sommerhusejere nedrivning af det gamle hus til fordel for et nyt – noget som man også har haft succes med inden for helårshuse.
- Der er opstået mange nye sommerhusområder de senere år, men tendensen er, at de fleste helst vil bo i de etablerede områder. Derfor ser vi en mulighed i at erstatte de mange nedrivningsmodne fritidshuse med nye huse, forklarer direktøren, og tilføjer:
- Potentialet er der, men der er ingen tvivl om, at det bliver svært. Når det almindelige parcelhusmarked går ned, går sommerhusmarkedet endnu mere ned, så det er et marked, der ligger ned, og konkurrencen bliver hård. Men vi går helhjertede ind i det. Vi har et navn og tilbyder en tryghed, som også bankerne sætter pris på, fremhæver han.
Markedsandelen kan blive endnu højere
Huscompagniet offentliggjorde tidligere på ugen, at man i første halvår 2012 har sat ny rekord med 430 solgte huse, og virksomheden sidder i dag på omtrent 30 procent af markedet for enfamilieshuse i Danmark.
Udviklingen har været bemærkelsesværdig de senere år, hvor det er lykkedes at trodse byggeriets dystre konjunkturer, og Steffen Baungaard ser ingen grund til ikke at stile endnu højere:
- Selvfølgelig er der en grænse, men den er ikke nået endnu. Mit bud er, at vi kan nå en markedsandel på 40-45 procent. Samtidig skal man tænke på, at det danske marked måske er en tredjedel af, hvad det var for få år siden. Så det bedste der kan ske er, at vi formår at vokse med markedet, når det igen begynder at gå fremad, siger han.
En del af fremtidens vækst skal hentes på eksportmarkederne, hvor Huscompagniet har afdeling i Malmö og netop nu er i gang med at etablere sig i Flensborg. Senere på året udvides engagementet i Sverige desuden med en ny afdeling i Göteborg.