23948sdkhjf

Opgradering af sjællandsk banestrækning er forsinket tre måneder

Softwaren på det nye signalsystem på strækningen driller leverandøren

Der kommer til at gå tre måneder ekstra, før det nye signalsystem bliver i taget i brug på endnu en dem af jernbanen på Sjælland, strækningen mellem København og Ringsted via Køge Nord, oplyser Banedanmark i en pressemeddelelse.

Det skyldes, at leverandøren Alstom, som står for at udvikle systemet, har meddelt Banedanmark, at der skal bruges længere tid på at gøre softwaren klar til at kunne bruge det nye signalsystem på strækningen. Derfor kan strækningen først tages i drift i marts 2023.

Tilstrækkeligt modnet

Banedanmark holder derfor fast i det nuværende system på strækningen, indtil der er sikkerhed for, at det nye system er tilstrækkeligt modnet til at kunne garantere en ordentlig service.

– Vi er ærgerlige over, at der går lidt længere tid, før vi kan tilbyde passagererne en hurtigere og mere sammenhængende forbindelse på Sjælland. Men leverandøren har meddelt, at de er blevet forsinket med at gøre software klar til at tage strækningen i brug til tiden, og det helt nødvendigt, at systemet har en ordentlig kvalitet, da det ellers går ud over passagererne, siger signaldirektør i Banedanmark, Janus Steen Møller, i pressemeddelelsen.

Fordi det nye signalsystem er en forudsætning for, at forbindelsen mellem Køge og Køge Nord kan tages i brug, får udskydelsen konsekvenser for en ny køreplan, som skulle træde i kraft d. 11. december. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079