23948sdkhjf

Svensk brev i skuffen presser miljøministeren i sag om Lynetteholmen

Flere partier forholder sig stærkt kritisk til regeringens håndtering af en henvendelse fra Sverige om at stoppe dumping af slam under anlæggelsen af Lynetteholm.

Torsdag efter et samråd om sagen med miljøminister Lea Wermelin (S) og transportminister Trine Bramsen (S) er der i Transportudvalget enighed om, at de to ministre skal genindkaldes i samråd umiddelbart efter påske.

- Vi fik ikke tilfredsstillende svar. Allerede nu står det klart, at det er en meget uacceptabel proces, siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V).

Det centrale problem er et kritisk brev fra Sveriges tidligere miljøminister, som ikke blev forelagt Folketinget.

Ifølge Venstres transportordfører er der flertal for at give en "næse" - altså udtale kritik af miljøministeren. Om det sker, må vise sig, men en række partier er kritiske eller stærkt kritiske over sagen.

Folketinget skal, siger Pihl Lorentzen, have alle relevante dokumenter og specielt i forbindelse med en lovgivningsproces.

Lea Wermelin sagde på og efter samrådet, at ansvaret reelt ligger hos transportministeren.

- Anlægsloven for Lynetteholm hører under Transportministeriet, ligesom den faglige dialog med de svenske myndigheder om projektet hører under Transportministeriet, skriver Miljøministeriet i en skriftlig udtalelse.

Det giver Kristian Pihl Lorentzen ikke meget for. Det var miljøministeren, som modtog brevet. Det var hende, siger han, som sad for bordenden i dialogen med Sverige.

Enhedslisten og De Radikale er henholdsvis "særdeles kritiske" og "meget stærkt kritiske". Enhedslisten og SF afventer samrådet om to uger, før de tager stilling til eventuel kritik.

Transportordfører Rasmus Helveg Petersen (R) kræver, at der bliver sat en permanent stopper for dumping af slam i Øresund.

- Jeg håber, at vi kan samle opbakning til kritik, siger han.

Den tidligere svenske miljøminister, Per Bolund, skrev ifølge DR i maj 2021 et brev til Wermelin, hvori han bad Danmark om at indstille klapningen af slam fra anlæg af Lynetteholm i Køge Bugt midlertidigt.

Klapning, som er betegnelsen for dumpning af opgravet havbund fra havne og sejlrender, kan forurene og skade havmiljøet.

Derfor ville Sveriges regering have undersøgt konsekvenserne af klapningen, før den eventuelt kunne fortsætte.

Professor i miljøret ved Københavns Universitet Peter Pagh har tidligere over for DR sagt, at det er problematisk, at brevet ikke blev delt med Folketinget.

- Vi har ikke fulgt reglerne, sådan som det ser ud efter de papirer, jeg har set. Fordi så skulle vi have ventet. Det er sådan set det helt centrale, sagde Pagh til DR i marts.

Mens Wermelin ikke fremsendte brevet, så er det dog blevet nævnt i Folketingssalen. Men det er ifølge Kristian Pihl Lorentzen ikke tilstrækkeligt.

Brevet skulle være udleveret til Folketinget.

Annika Strandhäll, som siden har afløst Bolund som svensk miljøminister, har i år skrevet til Lea Wermelin, at klapningen bør stoppe.

Lynetteholm er et anlægsprojekt, der også er tænkt som kystsikring, på en kunstig ø i Øresund ud for København. Øen, som skal huse 35.000 borgere, ventes først helt færdig i 2070.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109