23948sdkhjf

Gennembrud for NCC’s anden tunnel under Atlanterhavet

NCC affyrede torsdag den allersidste salve i den undersøiske Sandoy-tunnels 10,8 km lange hovedløb, som når den er færdig, giver dig mulighed for at rejse færgefrit fra Sandoy til den færøske vejinfrastruktur og hovedstaden Tórshavn.

Selve gennembrudssalven blev udløst torsdag klokken 13 lokal tid. Dermed er der etableret en åben tunnelforbindelse, skriver entreprenørkoncernen i en pressemeddelelse.

– Det er endnu en vigtig milepæl i anden del af vores kontrakt på Færøerne, og som igen viser vores solide ekspertise inden for komplekse tunnel- og infrastrukturprojekte, siger Per Jonsson, leder af NCC-afdelingen Civil Engineering Norge. 

Han henviser dermed til, at at Sandoy-tunnelen er den anden undervandstunnel under Atlanterhavet, som NCC bygger i denne kontrakt. I december 2020 blev den 11,2 km lange Eysturoy-tunnel åbnet i øgruppen. 

En rundkørsel

Kom med ned i Eysturoy-tunnellen i denne beskrivelse af projektet og processen, da Licitationen så nærmere på det imponerende, undersøiske arbejde: 

Rundkørsel under Atlanterhavet tager form

Der er nu to år tilbage til at dekorere Sandoy-tunnelen, indtil den står færdig i det nye år 2024. 

To undersøiske tunneler i samtidig produktion

Byggeriet af Sandoy-tunnelen begyndte i 2018, og indtil åbningen af ​​Eysturoy-tunnelen i december 2020 fortsatte byggeriet af de to undersøiske tunneler parallelt.  

Sandoy-tunnelen går fra færgelejet Gamlarætt på Streymoy og til Traðardalur på Sandoy. På det dybeste er tunnelen -147 meter under havets overflade.

Kunden er P/E Eystur og Sandoyar tunnels (EST), som er 100 pct. ejet af Landstinget på Færøerne.

NCC har solid erfaring med at bygge undersøiske tunneler på Færøerne. NCC byggede Vagatunnilin og Nordoyatunnilin i begyndelsen af ​​2000'erne. Flere af nøglepersonerne, der arbejdede i de sidste to tunnelprojekter, var også involveret i at bygge de to tidligere tunneler.  

Fakta: Sandoyar-tunnel og Eysturoyar tunnel

Sandoyar-tunnel

Byggetid: 2018 - 2024

Samlet længde af hovedtunnelen: 10,8 kilometer

Bredde: 9,5 meter

Antal dagskort: 310 biler

Gradient: 5 pct.

Laveste punkt: -147 meter

Finansiering: passagegebyr

Kunde: P/E Eystur og Sandoyar tunneler (EST) / Lagtinget

Kontraktværdi: 1,1 mia. norske kr. 

Eysturoyar tunnel

Byggetid: 2016 - 2020

Samlet længde af hovedtunnelen: 11,2 kilometer

Bredde: 10,5m

Gradient: 5 pct.

Laveste punkt: -187 meter

Finansiering: passagegebyr

Kunde: P/E Eystur og Sandoyar tunneler (EST) / Lagtinget

Kontraktværdi: 1,4 mia. norske kr.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141