BM Byggeindustri udvider forretningen
Konkurs hos en leverandør fik BM Byggeindustri til at satse på egenproduktion af præfabrikerede badekabiner. Til dato er cirka 300 sendt ud på byggepladserne.
Virksomheden, der har specialiseret sig i præfabrikeret modulbyggeri, mistede imidlertid en af sine faste leverandør, da EJ Badekabiner gik konkurs i 2010. Og det var ikke lige til at finde en ny.
- Da EJ Badekabiner gik konkurs var der ikke rigtigt nogle leverandører tilbage i Danmark, som kunne producere kabiner med tung bund og lette vægge. Vi prøvede en leverandør i Sverige, men blandt andet deres leveringsterminer gjorde os sårbare. Derfor besluttede vi at starte vores egen produktion op, fortæller salgschef Mogens Madsen til Building Supply.
Danske løsninger til renoveringsprojekter
BM Byggeindustri har siden produceret badekabiner til en række af sine egne entrepriser; herunder blandt andet Sjælsø-projektet Margretheholm på Refshaleøen i København og et stort boligbyggeri for boligforeningen Vesterport i Frederikshavn.
- Vi har indtil videre produceret cirka 300 til os selv. Det har givet os god erfaring, og nu er vi så småt klar til eksternt salg og til at producere på bestilling. Vi har ikke fået aftaler endnu, men har en del tilbud ude og ligger i forhandlinger flere steder, fortæller Mogens Madsen.
Han erkender, at Hobro-virksomheden ikke kan hamle op med konkurrenter i Polen og Tyskland rent prismæssigt:
- Derfor skal vi slå på kvalitet. At vi fremstiller danske løsninger, som er godkendt herhjemme. Vores kabiner vejer kun cirka halvdelen af de traditionelle badekabiner på markedet. Det gør dem mere anvendelige ved renoveringsopgaver, hvor der er visse grænser for, hvor meget de eksisterende fundamenter kan belastes, fortsætter han.
Markedet er der
BM Byggeindustri har brugt mange ressourcer på at udvikle de rigtige løsninger til sine kabiner, og virksomheden har indrettet produktion i de bygninger, som blev overtagaet fra Primo Vinduer sidste efterår. Med andre ord er der tale om en betydelig satsning, og Hobro-virksomheden tror på sit nye forretningsområde:
- Interessen har været stor, og markedet er der – det er der ingen tvivl om. Det vi hører er, at vi leverer et godt produkt, og prismæssigt spænder vi vidt afhængigt af bestykning og størrelse. Vi forsøger at være attraktive på pris i forhold til kvalitet, og når vi rammer nogle ordrer, er vi klar til at mande op, fastslår Mogens Madsen
BM Byggeindustri er dog i den lykkelige situation, at ordresituationen ser meget fornuftig ud – både i år og næste år – og det giver ro til at bygge det nye forretningsområde op:
- Vi opbygger produktionen og organisationen løbende uden at forcere unødigt. Hvis en kunde kan lide vores produkt og finder prisen attraktiv, så er vi klar. Men vi har ikke lagt en målsætning om fx at producere 5.000 om året i løbet af fem år. Det kan selvfølgelig ændre sig, men pt. går vi efter at markedsføre os indenfor branchen, slutter Mogens Madsen.