Dansk byggesystem klar til det engelske marked
SkanDek har indgået samarbejdsaftale med britiske Eurobond. Sammen arbejder de nu på at introducere Hobro-virksomhedens patenterede tagsystem i Storbritannien.
Billede fra Eurobond-SkanDeks første projekt i England - en mindre lufthavnsbygning i Heathrow Airport.
I takt med branchens nedtur var kunderne blevet mere og mere fokuserede på pris, og SkanDek kom i stigende grad til kort med salgsargumenter som ubrændbare materialer, bæredygtighed og lang levetid. Derfor valgte virksomheden at kigge mod eksportmarkederne.
- For tre år siden startede vi med at se på, hvilke markeder der kunne være relevante for SkanDek. I første omgang gik vi ind og kiggede på lande som Holland, Tyskland, Sverige, Norge, England osv. I samarbejde med et analysefirma ratede vi dem op mod hinanden, og valget faldt på England, fortæller SkanDeks Flemming Hvidberg Madsen til Building Supply.
Han er produkt- og markedsføringschef i virksomheden og har været tovholder for indtoget i England, der begyndte under en messe i London i 2010. Her kom SkanDek i kontakt med flere potentielle partnere, og den efterfølgende dialog mundede ud i, at Hobro-virksomheden indgik samarbejde med Cardiff-virksomheden Eurobond.
Kræver stor bearbejdning
Eurobond har siden oprettet selskabet Eurobond-SkanDek Ltd. og er nu i fuld gang med at markedsføre SkanDek-elementerne med afsæt i websitet www.eurobond-skandek.co.uk . De to virksomheder har fundet sammen omkring et fælles værdisæt, hvor bæredygtighed er den altoverskyggende fællesnævner. Produktet er ikke det billigste på markedet, og derfor er det kombinationen af ubrændbare materialer, lang levetid og lav risiko for råd, der skal sælge SkanDek-systemet i England, hvor bæredygtighed er et langt mere fremherskende tema end i Danmark.
Siden opstarten sidste efterår er det lykkedes at hente en mindre ordre – en bygning på 500-600 m² i Heathrow Airport – men de store opgaver lader fortsat vente på sig. Det har ganske enkelt vist sig langt mere vanskeligt end ventet at sætte englænderne ind i SkanDeks byggesystem, der, med sine spændvidder på op til 22 meter, er radikalt anderledes end de systemer, man er vant til at bruge.
- For dem er det en helt anden måde at tænke byggeri på, og det kræver stor bearbejdning af branchen. Det er en proces, der tager tid – også længere tid end vi havde regnet med. Eurobonds sælger har allerede kørt 40.000 km i år for at sparke døre ind, fortæller Flemming Hvidberg Madsen.
Inspirationsture til Danmark
En anden udfordring som ny aktør på det britiske marked er manglen på lokale referencer. SkanDek har leveret til adskillige store projekter herhjemme, men for aktørerne i den britiske byggeindustri er der langt til Danmark – både geografisk og mentalt – og det har gjort det vanskeligt at slå hul igennem.
Et skridt på vejen blev taget i fjor, da SkanDeks elementer opnåede CE-mærkning, og det har ifølge Flemming Hvidberg Madsen gjort det lettere at komme ud på eksportmarkederne. Desuden er Eurobond-SkanDek blevet godkendt under den britiske SCI-standard, og med alle formalia på plads kan de to virksomheder nu for alvor fokusere på bearbejdning af markedet. Som led i den proces er Eurobond begyndt at tage store bygherrer og entreprenører med til Danmark for at se nogle af de byggerier, som SkanDek har leveret til.
- Det giver potentielle kunder et indblik i mulighederne, og vi får mulighed for at forklare om bæresystemerne. Det at se projekterne 1:1 har enormt stor effekt – det kan man mærke på dem, og det betyder meget, siger Flemming Hvidberg Madsen, der har vist de britiske byggefolk rundt blandt bygninger som Cph. GO terminalen i Kastrup, hotellet Bella Sky og Aller Huset.
- Eurobond vil det her, og jeg er slet ikke i tvivl om, at vi kommer i gang. Det setup, de har sat op, og de ressourcer, de har brugt. Det er ikke småpenge.
Egen fabrik til næste år
SkanDek og Eurobond indgik kontrakten sidste år, velvidende at det nok ikke ville lykkes at få de store kontrakter i hus allerede i 2011.
- Men i 2012 skal vi gerne op på 15-20.000 m², og vi har flere spændende tilbud ude. I 2013 skal vi op omkring 50.000 m², lyder det selvsikkert fra Flemming Hvidberg Madsen.
Han forklarer, at hvis Eurobond får en stor ordre lige nu, så bliver det SkanDeks fabrik i Hobro, der skal producere elementerne. Men forventningen er, at englænderne har deres egen produktionshal klar i andet kvartal næste år.
- Når vi gerne vil tale bæredygtighed og CO2, er det ikke særligt hensigtsmæssigt, at vi skal transportere bjælker herfra og over til England. Eurobond går inden længe i gang med at bygge en fabrik. De har allerede de første skitser klar, men vil lige afvente at se, hvordan samarbejdet kommer fra land i år, siger han.