Knopskydning i planlægningen skaber propper på jernbanen
7 mia. kr. afsatte politikerne i sommer til nye jernbaneprojekter i hovedstaden – men nogle af projekterne risikerer at støde sammen og koste samfundet og pendlerne dyrt, fordi de ikke er koordineret.
Det vurderer en række fagfolk over for Ingeniøren.
– Det samlede overblik savner jeg, og det har den effekt, at nogle projekter konflikter med hinanden, siger Tommy Odderskjær Jensen, bestyrelsesmedlem i IDA Rail.
En lignende kritik kommer fra Niels Wellendorf, der er selvstændig trafikplanlægger, og fra Otto Anker Nielsen, professor og leder af transportdivisionen på DTU Management.
Kritikernes hovedfokus er, at de enkelte projekter bliver vurderet isoleret uden hensyn til grænseflader og afhængigheder af andre projekter. Dermed bygger man videre på forudsætninger, der er mindre gunstige eller måske slet ikke kan opfyldes på grund af parallelle beslutninger i andre projekter.
Et eksempel er det såkaldte Ring Syd-projekt, der skal sende togtrafik syd for Hovedbanegården til lufthavnen, og planerne om at etablere S-tog til Roskilde fra København.
Hele idéen med Ring Syd-projektet til næsten 800 mio. kr. er at sikre bedre drift for regional- og godstog fra Roskilde og østpå. Men S-togsprojektet, som der er afsat 1,3 mia. kr. til, kræver, at man ombygger halvdelen af de spor, der i dag benyttes af netop regional- og godstogene.
Dermed forstærker man i det ene projekt et problem, som et andet projekt er etableret for at løse, mener eksperterne.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) erklærer sig skuffet over, at Ingeniørens kilder når frem til den »fejlagtige slutning«, at der ikke skulle være en sammenhæng mellem jernbaneprojekterne i den store trafikplan.
– Derfor vil jeg i det nye år tage initiativ til at invitere en kreds af de eksperter, der udtaler sig i pressen, til en gennemgang af de mange projekter, der over de kommende år vil løfte den kollektive trafik i hovedstaden til et sammenhængende metropolnetværk, skriver han i et svar.