Modul-producent: Vi skal selv starte fødekæden af faglært arbejdskraft
Manglen på faglært arbejdskraft er en stigende udfordring, og ifølge en fremskrivning af ubalancer på arbejdsmarkedet fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd kan Danmark komme til at mangle op mod 99.000 faglærte i 2030. Den politiske målsætning om, at mindst 30 procent skal vælge en erhvervsuddannelse direkte fra grundskolen i 2025 er der ligeledes et stykke vej til endnu – i 2021 har knap 20 procent valgt en erhvervsuddannelse. Der er derfor brug for alle de hænder, der kan skaffes til erhvervsfaglige uddannelser.
Ifølge den midtjyske modulproducent ABC Pavilloner med base i Engesvang, bærer danske virksomheder selv et stort ansvar for at uddanne kvalificeret arbejdskraft, og fødekæden af nye medarbejdere starter tidligt. ABC Pavilloner har derfor en ambition om hvert år at tage praktikanter ind fra stort set hvert fagområde i virksomheden – blandt andet tømrer, VVS, maler og bygningskonstruktør.
- Det er enormt vigtigt, at vi gør vores for at vække interessen særligt for de erhvervsfaglige uddannelser hos de unge mennesker. Det gør vi blandt andet ved helt lavpraktisk at invitere elever fra eksempelvis folkeskoler og erhvervsskoler indenfor i praktikker, så de kan møde den alsidige hverdag i en produktionsvirksomhed som vores, siger direktør hos ABC Pavilloner, Kjeld S. Facius, i en pressemeddelelse.
Lærer mere end på end skolebænken
Et par af de eftertragtede hænder sidder på 17-årige Lasse Larsen, som netop har været i praktik som VVS-installatør hos ABC Pavilloner, efter han selv kontaktede virksomheden. Til daglig går han på Herningsholm Erhvervsskole, og praktikken har udvidet hans nysgerrighed på VVS-faget:
- Jeg kan rigtig godt lide at arbejde med mine hænder, og i praktikken hos ABC Pavilloner fik jeg blandt andet lov til at prøve kræfter med at samle en håndvask og et toilet til et modulbyggeri. Det er meget lærerigt helt konkret at få hænderne i opgaverne, og jeg lærer mere på den måde, end hvis jeg bare sad til en undervisning og hørte på en lærer. Jeg regner stærkt med at fortsætte på en uddannelse inden for VVS-faget og er overhovedet ikke blevet afskrækket efter praktikken – tværtimod, siger han.
Gør en kæmpe forskel
Netop dét at komme ud og mærke virkeligheden på en arbejdsplads er en meget væsentlig del af de unges valg af uddannelse. Det er derfor afgørende, at virksomhederne er åbne og synlige over for de unge mennesker, der skal beslutte sig for uddannelse og job, lyder det fra faglig koordinator og uddannelsesvejleder i Ikast-Brande Kommune Gitte Kolding Mortensen:
- Det betyder helt ekstremt meget for de unge, at de møder virksomhederne igennem eksempelvis en praktik. For mange er det måske første gang nogensinde, at de oplever at være i en arbejdsmæssig sammenhæng, og det er en kæmpe horisontudvidelse for dem. Det er med til at gøre dem skarpere på, hvad de vil og måske ikke vil og ikke mindst klogere på, hvilken retning de skal gå i, siger hun og fortsætter:
- Det bedste, virksomhederne kan gøre, er derfor at åbne sig op og vise sig frem over for de unge – eksempelvis ved at invitere dem indenfor, når de leder efter en praktikplads eller ved at deltage på uddannelsesmesser, hvor de unge kan få et indtryk af virksomhederne. Det gør en kæmpe forskel, at de enkelte virksomheder prioriterer tid og ressourcer på praktikanter, og det bidrager på den lange bane med at få uddannet den arbejdskraft, der er brug for.
Skal starte fødekæden
ABC Pavilloner har en lang tradition for at ansætte lærlinge og elever inden for alle fag i virksomheden, og flere af dem er efterfølgende blevet ansat som færdiguddannede. På samme måde har flere fejedrenge i virksomheden fået øjnene op for eksempelvis tømrerfaget og har valgt at uddanne sig inden for netop det felt. Ved at tage praktikanter ind på fast basis håber Kjeld S. Facius på at kunne bidrage til at vække interesse for en erhvervsfaglig uddannelse hos endnu flere unge mennesker:
- Vi kan ganske enkelt ikke tillade os at klage over mangel på arbejdskraft, hvis ikke vi selv gør, hvad vi kan for at starte fødekæden af potentielle nye håndværkere og andre faglærte allerede fra folkeskolen. Det handler om at give de unge mennesker et lidt tydeligere billede af, hvad de kan beskæftige sig med i deres arbejdsliv og forhåbentlig på den måde skabe interesse for de enkelte fag, siger han.