Fire byggepladser indfører ID-kort i kampen mod social dumping
Pilotprojekt med ID-kort tages i brug på fire udvalgte offentlige byggeprojekter.
Det sker i et forsøg på at effektivisere og skærpe overholdelsen af arbejdsklausuler og dermed være en del af kampen mod social dumping, og pilotprojektet skal iværksættes på i alt fire offentlige byggeprojekter frem til januar 2022.. Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.
En af de byggepladser, som skal være en del af pilotprojektet er udvidelsen af motorvejen E20 på Vestfyn, hvor medarbejderne via en app på deres mobiltelefon skal være udstyret med et ID-kort, som skal bruges til at tjekke ind og ud fra byggepladsen.
Byggeprojekterne omfatter udover E20 en tilbygning og modernisering for Toldstyrelsen og Syd- og Sønderjyllands Politi i Padborg, en ombygning for Administrations- og Servicestyrelsen i Høje Taastrup og endeligt en ombygning af arealer til kontorlokaler og kantine på Rigensgade i København K, der skal huse de to internationale hav- og fiskeriinstitutioner ICES og Eurofish.
Flere former for kontrol
Konkret vil ID-kortet blive benyttet til at føre kontrol med arbejdsklausuler ved, at oplysninger om arbejdstid fra ID-kortet sammenholdes med lønoplysninger, som udleveres af hovedentreprenøren. Statens nye kontrolenhed med arbejdsklausuler vil blive inddraget i kontrollen med arbejdsklausuler på alle pilotprojektets fire udvalgte bygge- og anlægsprojekter.
ID-kortet vil desuden blive benyttet til at føre kontrol med arbejdsmiljøfaglige uddannelser, RUT-registrering og arbejdsmiljøorganisation- og koordinatoruddannelse ved, at Arbejdstilsynet kan tjekke oplysningerne via en computer på byggepladsen.
Det er et pilotprojektet, som skal vise, om ID-kort er et effektivt værktøj til at kontrollere, om arbejdsklausuler bliver overholdt på offentlige byggepladser.
Samtidig skal pilotprojektet opnå praktiske erfaringer med, om ID-kort kan understøtte bygherrens og Arbejdstilsynets kontrol med arbejdsmiljøfaglige uddannelser, registreringer i Registeret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT) og arbejdsmiljøorganisation- og koordinatoruddannelse, skriver Transportministeriet.
Ikke drømme-ideen
Mette Møller Nielsen, chef for arbejdsmiljø hos DI Byggeri, fortæller til Licitationen – Byggeriets Dagblad, at det ikke som udgangspunkt var sådan, at hun havde tænkt, at man skulle gøre, men når det nu er vedtaget, så vil hun følge det. Hun har dog især en bøn til det kommende projekt:
- Vi syntes måske ikke, at det lige var den løsning, vi ønskede på den måde. Men nu er det den løsning, som man har valgt. Vi håber dog, at det bliver bygherrene, der afholder de ekstra udgifter, der evt. måtte være, siger hun og fortsætter:
- Det her er et bredt ID-kort som vil mange forskellige ting, og her prøver man en model, hvor man får nogle bud på, hvordan vi kan sikre os, at der arbejdes under ordnede forhold, og det må vi følge.
Accepterer ikke social dumping
Der har allerede kørt et forsøg med ID-kort i Københavns Kommune. Her er den foreløbige vurdering, at ID-kortet har et spændende potentiale og kan bruges som værktøj i indsatsen mod social dumping, skriver Transportministeriet.
Beskæftigelses- og ligestillingsminister Peter Hummelgaard siger i pressemeddelelsen:
- Jeg er glad for, at vi nu er kommet i gang med pilotprojekterne med ID-kort. Jeg er spændt på at se, hvilke erfaringer vi kan gøre os, så vi kan få endnu et værktøj i bestræbelserne på at komme social dumping til livs. Vi vil ikke acceptere, at nogle arbejder uden danske løn- og arbejdsvilkår, og derfor har denne regering styrket indsatsen mod social dumping. Her spiller overholdelsen af arbejdsklausuler en vigtig rolle.
Pilotprojektet skal opnå praktiske erfaringer, der eventuelt kan benyttes til at udarbejde konkrete initiativer til at udbrede anvendelsen af ID-kort. Evalueringen af pilotprojektet forventes at ligge færdig medio 2022.
Der er nedsat en følgegruppe, som løbende vil følge pilotprojektets fremgang. Arbejdsmarkedets parter vil blive inddraget i arbejdet, da FH og DA er en del af følgegruppen.