Posthus fra 1922 bliver moderne museum – duo vinder omdannelse
Nu bliver næste lag lagt på og i den 99 år gamle postbygning ved Trianglen på Østerbro i København, som de seneste år har dannet en reduceret ramme om Enigma, Post- og Telegraf Museum.
Opgaven med at transformere det gamle posthus er lagt i hænderne på Zeso Architects i samarbejde med nordsjællandske Trørød Entreprise. Det oplyser det opgavevindende arkitektfirma fra København på sin hjemmeside.
Hovedbygningen istandsættes og sidebygningen fra 1972 transformeres med nye facader, med nyindrettede udstillingslokaler, og fællesaktiviteter for skoler og institutioner.
Projektet udføres for Jeudan Projekt & Service i samarbejde med JL Engineering og Regnestuen.
Mussets nye elementer forventes ifølge Zeso Architects indviet i midten af 2022.
Midlertidig tilværelse i nye rammer
Museet, som dengang hed Post & Tele Museum, forlod sine gamle lokaler i posthuset på Købmagergade i København i 2015.
Første fase af de nye ramme i den ombyggede postbygning på Østerbro åbnede i januar 2017 i form af "Enigma Torv", der rummer cafe, posthus, scene, turistinformation, borgerservice og et designmarked.
Den ikoniske bygning, som nu huser museet, har siden åbningen i 1922 været ejet af PostNord, som sidste år gav stafetten videre til ejendomsvirksomheden Jeudan, der ud over at være ny ejer af bygningen også investerer i bygningens og museets fremtid ved at ombygge huset til et moderne museum.
Fakta om Enigma
Enigma drives af Post & Tele Museums Fond, stiftet i 1996 af TDC Group og PostNord. De to virksomheder støtter fortsat museets drift.
Museumsbygningen ejes af ejendomsselskabet Jeudan, som også har bidraget til finansieringen af ombygningen og finansieringen af bygningen.
Museet har modtaget fondsstøtte til de kommende udstillinger fra A.P. Møller Fonden, Augustinusfonden og Knud Højgaards Fond.
– Jeg er glad for, at vi med overdragelsen af den ikoniske bygning har sikret en spændende fremtid for Enigma, der skal binde fortid, nutid og fremtid sammen og bidrage til især børns og unges kommunikative forståelse og dannelse, sagde adm. direktør i PostNord, Peter Kjær Jensen, i oktober 2020 i en pressemeddelelse om det nye museum.
– Bygningen på Øster Allé bliver en storslået ramme for museet og dets arbejde med at gøre udviklingen af vores måde at kommunikere med hinanden på relevant for museumsgæsterne, lød det også fra PostNord-direktøren.
Museets samlinger skildrer den danske kommunikations- og mediehistorie fra postvæsnets oprettelse i 1624, over massekommunikation i lyde og billeder og til vor tids digitale virkeligheder. Gæsterne vil blive mødt af fire udstillings- og aktivitetsområder, når museet åbner.