Her Odense Letbanes etape 2: Den bliver meget dyrere end ventet
Odense Letbanes etape to skal være 9,2 km lang, have 10 stationer, og så der skal lægges 4,9 km nye skinner. Hele herligheden, der løber fra Seden over Vollsmose i det nordøstlige Odense til Vesterbro/Sukkerkogeriet i centrum, vil koste 1,48 mia. kr. Det viser en ny udredningsrapport om det fynske letbaneprojekt.
Og det er vel af mærke hovedforslaget. Alternativet, en 11,7 km strækning fra Seden til Zoologisk Have i det sydvestlige Odense med 7,3 km nye skinner, vil koste 2,12 mia. kr., altså 635 mio. kr. mere.
Prisen har dermed taget et gevaldigt hop i forhold til vurderingen i 2015. Dengang lød estimatet på 1,65 mia. kr. for en strækning på cirka 12 km med 7,7 km nye skinner, altså det som nu betegnes ”alternativet”.
Udregningen i udredningsrapporten er lavet med den præmis, at staten betaler 47,6 pct. af anlægsudgifterne, hvilket for hovedforslaget svarer til 553 mio. kr. og ved alternativet 810 mio. kr. Dermed skal Odense Kommune punge ud med henholdsvis 932 mio. kr. og 1,31 mia. kr. på de for letbaneforslag.
Flere år undervejs
I 2019 besluttede Odense Byråd, på baggrund af statslig medfinansiering på 15 mio. kr., at igangsætte arbejdet med at udarbejde en VVM-undersøgelse af letbanens etape 2 og at opdatere en udredningsrapport fra 2015.
Rapporten skulle blandt andet beskrive visioner og potentialer, de designmæssige og tekniske forhold, linjeføringen, betydning for byens mobilitet, samt økonomien i projektet og den videre proces.
De eksterne rådgivere tæller Cowi, Niras og WSP, ligesom også Borgmesterforvaltningen samt By- og Kulturforvaltningen ved Odense Kommune har bistået.
Sammen med en VVM-undersøgelse, der kortlægger letbaneudvidelsens miljøpåvirkning, skal udredningsrapporten danne grundlag for den politiske proces, der nu følger over de kommende mange måneder – og som på et tidspunkt vil resultere i en beslutning for eller imod en etape 2 som udvidelse af den snart færdigetablerede etape 1 mellem Tarup og Hjallese. Odense Byråd har allerede besluttet, at den endelige beslutning om en eventuel etablering af linjeføringen fra Seden til Sukkerkogeriet tidligst træffes i efteråret 2022.