Danske rådgivere til Islands nye transportsystem
Gottlieb Paludan Architects, Moe og franske Artelia skal designe og projektere Reykjavikregionens nye state-of-the-art transportsystem med hurtigbusser, også kendt som Bus Rapid Transport (BRT). Det oplyser vinderne i en pressemeddelelse.
Projektet kaldes Borgarlínan og betegnes som en milepæl i udviklingen af Island kommende bæredygtige infrastruktur med et af verdens mest bæredygtige offentlige transportsystemer. Bag projektet står blandt andet den islandske stat samt seks kommuner i hovedstadsregionen.
Moderne hurtigbusser
BRT kører i egne vejbaner og kan bedst beskrives som en letbane på gummihjul. Systemet er både hurtigere og billigere at anlægge end en letbane samtidig med, at løsningen giver bedre fleksibilitet i et moderne byrum.
Herhjemme er udbygningen af et BRT-system kaldet Plusbus godt på vej i Aalborg.
Vinderholdet Team Framtiðarlina, som var blandt otte bydende teams, består af Artelia, Moe, Gottlieb Paludan Architects og de islandske rådgivervirksomheder HNIT og YRKI.
I første omgang skal de designe og projektere 14 kilometers dobbeltsporet vejtracé, der strækker sig fra Ártúnshöfði i øst og til Hamraborg syd for Reykjavik centrum. Strækningen får cirka 25 stationer og bliver startskuddet til et BRT-system, der i fremtiden vil dække hele hovedstadsområdet.
– En af styrkerne i vores team er et nordisk og europæisk samarbejde. Vi har en stærk kombination af et lokalt, nordisk og internationalt hold med ingeniør- og arkitekturmæssige erfarne kræfter til at bistå de islandske myndigheder med en grøn og effektiv transportform, siger Kim Schwartzlose, Divisionschef Infrastruktur i Moe, i pressemeddelelsen.
– Succesen bekræfter Moes nye nordiske strategi, som er blevet mulig efter Moe for godt et år siden blev en del af Artelia Group, der er en af Europas største rådgivende ingeniørfirmaer, tilføjer han.
Team Framtíðarlína er valgt for de stærke kompetencer inden for infrastrukturprojekter i Europæiske storbyer. Artelia har stor ekspertise inden for BRT-systemer fra flere projekter i Frankrig. Moe er eksperter inden for bæredygtige infrastrukturprojekter, som blandt andet Letbanen i Storkøbenhavn er et eksempel på. Gottlieb Paludan Architects er specialister i udformning af arkitektoniske løsninger til trafikknudepunkter, letbaner, BRT og byrum i Danmark og internationalt, og både HNIT og YRKI er stærke i design af infrastrukturløsninger i Island.
Projektet påbegyndes i 2021 og første etape af de 14 kilometer forventes færdigt i 2025.
Team Framtíðarlína
Artelia: Ansvarlig for projektledelse, BRT systemer, trafikinformationer, kommunikation.
MOE: Ansvarlig for anlægsarbejder, veje, broer, konstruktioner og ledningsomlægninger
HNIT: Lokal rådgiver i Island. Ansvarlig for lokal kontakt med bygherre, ansvarlig for konstruktionskonceptudvikling, design af snebekæmpelse og koordinering med kunden.
Gottlieb Paludan Architects: Arkitektonisk udformning, landskab og bymæssig integration.
YRKI: Lokal arkitektrådgiver i Island, der skal bistå i designudvikling og projektering samt varetage kontakt til myndigheder og bygherre.