Usædvanlig akvædukt skal redde lystbådehavn fra 720 daglige lastbiler
En bro der hverken er bygget til tog, biler eller cyklister, men derimod til både – en slags en akvædukt - er lige nu det hedeste ønske for hundredvis af bådejerne i Margretheholm Havn på Amagers nordspids. Alternativet er nemlig en klapbro, som vil forhindre dem i at sejle i dagtimerne de næste mange år frem.
Det skriver TV 2 Lorry.
I op mod 30 år frem vil 720 lastbiler nemlig skulle passere ind- og udsejlingen af havnen hver eneste dag, for at transportere jord til at anlægge den kommende halvø Lynetteholm ved København.
Klapbro skulle tilgodese naboer
Da planerne om Lynetteholm først blev præsenteret, var det slet ikke meningen, at de mange lastbiler skulle passere over havnenes indsejling.
Men i slutningen af november 2020 blev klapbroen præsenteret, for at flytte trafikken væk fra beboerne ved Margretheholm.
Derfor er ruten nu lagt til at gå over en ny to kilometer lang vej fra den sydlige del af Prøvestenen over Kraftværkshalvøen og indløbet til Margretheholm Havn til det sydøstlige hjørne af Refshaleøen, hvor opfyldningen af Lynetteholm begynder.
By og Havn, der står for projektet, har foreslået, at passagerne klares ved at anlægge en klapbro hen over havnemundingen. I tidsrummet 7-16 skal broen på hverdage holdes åben for lastbiler, og dermed vil omkring 520 af havnens cirka 740 både ikke kunne komme hverken ind eller ud af havnen.
Akvædukt er billigere end klapbro
For at undgå klapbroen er havnen kommet op med akvædukten som et alternativ. De fundet inspiration i Holland, og har allieret sig med faglig ekspertise i form af blandt andet metrobyggeriets tidligere chefingeniør, Torsten Mølgaard, som for nyligt gik på pension.
De tegninger og beregninger som Margretheholm Havn og Sejlklubben Lynetten har fået lavet, viser flere fordele ved en akvædukt.
En af dem er prisen, der vil ende i omegnen af 41 mio. kr. Det er vel at mærke i en udgave, som er en ren jordtransportvej med kraftige hældninger på 10 pct. Tegninger og beregninger på en skitse, hvor hældningsgraden er 6 pct., har estimerede anlægsudgifter til 62 mio. kr.
By og Havn er åbne for ideen
Materialet om akvædukten har Lynetten sendt som et høringssvar til By & Havn, og her har man taget godt imod det tilsendte.
- Da vi fik papirerne, så tænkte vi egentlig, at det var en glimrende løsning, siger Hans Vasehus, havnebygmester og anlægschef i By & Havn, til TV2 Lorry.
Han tør endnu ikke love, at akvædukten kommer til at erstatte klapbroen, men han understreger, at det sagtens kan ende sådan.
Om det ender med en klapbro eller en akvædukt bliver formentlig besluttet henimod slutningen af februar. Det skal der nemlig være taget stilling til, inden anlægsloven for selve opførelsen af Lynetteholm skal førstebehandles i folketinget i starten af marts.