23948sdkhjf

Kattegatforbindelse: Kalundborgs borgmester peger på linjeføring

En Kattegatforbindelse fra Asnæs-halvøen syd for Kalundborg via sænketunnel til syd for Samsø og videre med bro til Hou eller tilsvarende modtagepunkt i Jylland. Borgmester i Kalundborg Kommune Martin Damm (V) spiller nu for første gang konkret ud om den proces for mulig linjeføring for en Kattegatforbindelse, som med Vejdirektoratet ved styrepinden er på vej.

Det skriver dagbladet Nordvestnyt onsdag.

Han peger på den linjeføring i det foreløbige rapport-materiale, som betegnes KKØ-3 fra Sjælland. På den anden side af Samsø hedder linjeføringen KKV-3. KKØ-3 friholder Røsnæs helt på bekostning af Asnæs.

- Såfremt en Kattegatforbindelse skulle føres tværs over Samsø og således konkret ramme øen omtrent midtfor, ville det blive svært at pege på et alternativ til Røsnæs fra Sjællandssiden. Men nu ved vi, at vanddybden ved valg af bro eller tunnel spiller en stor rolle for økonomien i projektet, og at en linjeføring over Samsø ikke er den mest hensigtsmæssige, endsige ønskværdige, siger Martin Damm til Nordvestnyt.

- På den baggrund er det min opfattelse, at vi skal vælge en linjeføring langs Asnæs ud til et vestligt punkt, hvor en sænketunnel kan etableres til syd for Samsø - og hvor videre trafik derfra sker via lavbro med plads til såvel biler som tog.

Martin Damm supplerer overfor avisen:

- Den anviste løsning er den bedste rent teknisk, men det er også den mest sikre. Og så spiller det naturligvis en stor rolle, at Asnæs-­Samsø Syd vil være den løsning for en linjeføring, som har færrest negative konsekvenser for både natur og mennesker.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111