Byggekranerne knejser på de danske byggepladser
Det går fortsat godt i byggeriet, til trods for corona’en. Og det smitter af på behovet for materiel, og kranerne har travlt for tiden.
- Det gælder faktisk uanset hvilken type kran, du taler om, enten det er tårnkraner, larvebåndskraner eller mobilkraner for den sags skyld, siger Jan Eggert, der er chef for kranafdelingen i JMM Group, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Han har fingeren på pulsen, blandt andet fordi han har været i branchen gennem tre årtier, han sidder i bestyrelsen i Dansk Kranforening, og i JMM Group har han produktansvaret for de mobile tårnkraner, larvebåndskraner, samt tårnkraner.
- I Danmark er der sket en stor udvikling inden for området med de mindre larvebåndskraner til at hejse elementer på byggepladserne, og den efterspørgsel har vi også kunnet mærke. Det samme gælder de mobile tårnkraner, tilføjer han.
Hurtige at flytte
Sidstnævnte har ifølge Jan Eggert en stor fordel især i byerne, fordi de er hurtige at stille op og flytte til næste opgave.
- De går også under navnet "taxikraner", fortæller han.
Markedet for kraner er som alle andre leverandører præget af strukturændringer gennem tiden.
Hos JMM handler det mest om Liebherr-kraner, men firmaet servicerer alle typer af kraner, og har meget erfarne specialister på værkstedet til at hjælpe kunderne, når de kommer ind.
Det meste af det servicearbejde, der løbende skal foretages, foregår dog via mobile servicevogne, der kommer ud på byggepladserne.
Erfarne servicefolk
Seks erfarne og kyndige mekanikere, der kender alle finurlighederne på kranerne, servicerer kranerne fra firmaets afdelinger
i Horsens og Rønnede på Sjælland.
- Vi gør meget, for at holde vores servicemontører ajour med relevante kurser på fabrikkerne, så det er ikke usædvanligt at de er på kursus flere gange om året, siger Jan Eggert.
- Når det gælder semimobile- og tårnkraner, så lejes de for det meste af entreprenørerne til de konkrete opgaver. Enkelte af de store entreprenører vælger at købe de semimobile kraner, hvis de kan se, at behovet er langstrakt, og at kranerne kan holdes beskæftiget igennem lang tid. Udlejning af Liebherr tårnkraner og semimobile kraner sker gennem Normas, fortæller Jan Eggert.
Bedre planlægning
Normas er et selskab, som JMM i sin tid købte ud af det krakkede Pihl & Søn, og som nu ligger som et selvstændigt selskab i JMM-koncernen.
- På udlejningssiden går det fortsat rigtigt godt. På visse krantyper er det nok svært at lægge en lejeordre ind det næste års tid, siger Jan Eggert.
Liebherr arbejder til stadighed med udviklingen af kranerne. Det seneste skud på stammen er en software, som integrerer alle de forskellige byggeprocesser på en byggeplads.
Systemet kommer til alle typer af kraner, både tårnkraner og teleskopkraner.
- Det betyder, at man i planlægningen kan optimere kranarbejdet ind i byggearbejdet på byggepladsen. Effektiviteten bliver på den måde bedre, og ikke mindst også den dokumentation, som der i dag stilles store krav til, er nemmere og langt mere præcis at tilvejebringe, fortæller Jan Eggert.
Trends for kraner
Kranbranchen vil gerne arbejde sammen med myndighederne på området for sikkerhed.
- I Dansk Kranforening arbejder vi på et oplæg til en forenkling af reglerne, der er lidt svære at finde rundt i. Men det skal naturligvis være en forenkling, der ikke koster på sikkerheden, snarere tværtimod, siger han, og tilføjer, at det kunne være en kontrolordning på linje med for eksempel Liftkontrollen, der administreres af Materielsektionen i DI Dansk Byggeri.
Når det gælder de helt overordnede udviklingstendenser, så ser det ifølge Jan Eggert sådan ud, at der er pænt booket op for det kommende års tid, når det gælder udlejningen - især for de store tårnkraner.
Hans Holm, adm. direktør i JMM Group, siger om det danske marked for kraner:
- Min vurdering er, at selvom vi egentligt har haft pænt travlt, er der sket en afmatning i kranmarkedet de seneste par år (2019 og 2020). En afmatning, som nok ikke vil rette sig de næste par år, måske nok blive forstærket. 2022 og 2023 vil helt sikkert være præget af nedgangen i igangsætninger på store byggerier i hovedstadsområdet og de øvrige kraftcentre.