23948sdkhjf

Boss Ladies vinder Ligestillingsprisen

Bygge- og anlægsbranchen har taget skridt i den rigtige retning, men der er fortsat lang vej igen på ligestillingsfronten.

Sådan lyder det fra Nina Groes, stifter og direktør af Foreningen Divérs, der administrerer initiativet Boss Ladies, som netop har modtaget Bulding Awards Ligestillingspris 2020 for arbejdet med af få ligestillingsdebatten på dagsordenen og få rykket ved de traditionelle forestillinger om bygge- og anlægsbranchen.

- Vi er så glade og stolte. Det betyder så meget at få det her skulderklap. Prisen er en manifestation af, at der er sket en forandring. Vi er ikke i mål, men vi er på vej.

Bygge- og anlægsbranchen er ifølge Nina Groes en af de brancher, hvor der er færrest kvinder. Samlet er kun 9 pct. kvinder, og i nogle af branchefagene er tallet langt mindre.

- Når de fleste danskere tænker på en håndværker, så forestiller de sig en mand. Det er de fordomme, vi er ved at bryde med, fortæller hun og betegner det udleverede trofæ for "damernes pris".

Derfor vinder Boss Ladies

Blandt årsagerne til, at projektet Boss Ladies vinder Ligestillingsprisen 2020 er, at det har formået at få ligestillingsdebatten på dagsordenen med et særligt fokus på de kvindelige lærlinge og svende i byggeriet. 
Det er ifølge dommernes motivation et projekt, der virkelig rykker ved de traditionelle forestillinger om bygge- og anlægsbranchen.
Og så beskrives ambassadørnetværket som megaseje unge kvinder, der kommer til at give branchen nyt liv.

Piger skal sidde stille
Initiativet Boss Ladies tog sin begyndelse i september 2018. Startskuddet blev en samtale med en kvindelig håndværker.

- Jeg har arbejdet med ligestilling gennem hele mit liv. Gennem snakken med hende gik det op for mig, at udfordringen i bygge- og anlægsbranchen var af en anden karakter og langt dybere end andre steder. Samtidigt var det tydeligt, at kvinderne i faget virkelig har en power. Når de kan krydse alle udfordringer, de møder, så er det virkelig fordi, de brænder for deres fag, siger Nina Groes.

Hun fremhæver, at kvinderne møder fordomme allerede, når de træffer deres uddannelsesvalg.

- Den første fordom, de møder, er, at piger skal sidde stille og have orden i penalhuset, mens drenge kan gå ud og give den gas på byggepladsen. Piger guides i højere grad mod gymnasiet.

- En anden fordom er, at piger ikke er stærke, og at de ikke er gode nok til at håndtere værktøj. Selvfølgelig er der en forskel fysisk, men der er jo hjælpemidler, så i praksis er det ikke et problem, fortsætter Nina Groes.

Fordommene møder kvinderne også, når de starter på erhvervsuddannelserne, når de skal ud i praktik, og når de skal ud i virksomhederne.

- De oplever typisk, at de skal være dobbelt så dygtige, som deres mandlige kollegaer. De udfordringer er dem, vi arbejder på at få ryddet af vejen, og det er afgørende for at få flere piger ind i faget.

- Hvis skolerne ikke er så gode til at tage imod dem. Hvis de for eksempel her skal høre på dumme jokes, så bliver de der ikke så længe. Og hvis de ikke får en læreplads, jamen så kan de være nødt til at finde på noget andet, siger Nina Groes og fremhæver, at langt flere piger end drenge ender i skolepraktik.

Vanetænkning i branchen
Hun oplever ikke, at kunderne er problemet, men at branchen er ramt af vanetænkning.

- Vi er vant til at ansætte drenge, så det gør vi igen, forklarer hun.

- Vi ansætter generelt folk, som ligner os selv. Det føles trygt, men det er det, man skal ind og udfordre. Ellers bliver det bare mere af det samme, siger hun og opfordrer virksomheder i branchen, som overvejer at tage en kvindelig lærling, til at tage skridtet.

- Det er det, der er brug for. For at piger vælger faget til, skal de vide, at der er en plads til dem, siger hun.

På vej mod 200 ambassadører

I dag har Boss Ladies 125 kvindelige lærlinge og svende som ambassadører. Men for nylig er der kommet tilsagn fra Nordea Fonden om bevilling, så der kan komme yderligere 75 ambassadører, og korpset dermed når op på 200.

Det betegner Nina Groes som initiativets største bedrift indtil videre.

Ambassadørene spiller en rolle i alt, hvad Boss Ladies laver. De er for eksempel med til at skabe interesse og fortælle om byggefagene i folkeskolen, med til at dele erfaringer og oplevelser med såvel erhvervsuddannelser som virksomheder og generelt med til at bane vejen for de næste generationer, understreger Nina Groes.

Hun påpeger, at det er vigtigt at holde fast i, at forandring tager tid.

- Vi arbejder selv med en forandringshorisont på 10 år, oplyser hun og giver her svaret til de nysgerrige på, hvorfor navnet Boss Ladies er valgt:

- En Boss Lady er et tilnavn, man giver til kvinder, der er seje. Det ser man for eksempel på Instagram eller TikTok (sociale medier, red.). Rihanna er for eksempel en Boss Lady. Og vi synes, at de her kvinder i faget er så seje. Derfor Boss Ladies, siger Nina Groes.

Boss Ladies
Projektet Boss Ladies ønsker at øge piger og unge kvinders interesse for at søge bygge-, anlægs- og installationsbrancherne. 
Initiativet ønsker at styrke den faglige stolthed og bidrage til, at kvinderne opnår gode praktikforløb, og at trivslen øges på erhvervsuddannelserne og i branchens virksomheder.
Projektet er støttet af Nordea-fonden, Grundejernes Investeringsfond, Bygge- og Anlægsbranchens Udviklingsfond og Stark Fonden.
Det administreres af Divérs - Foreningen for diversitet og lige muligheder og har Dansk Byggeri, 3F, KL, Tekniq Arbejdsgiverne, Dansk El-forbund, Danske Malermestre, Malerforbundet samt Blik og Rør som samarbejdspartnere.
Stifter og direktør er Nina Groes, der er tidligere direktør i Kvinfo.
Kilde: Projektets hjemmeside

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.137