Storstrømsbroen forsinket - færdiggørelse rykker et år
Den nye Storstrømsbro bliver først klar i 2023 og ikke som tidligere forventet i 2022. Det oplyser Vejdirektoratet, som bygherre på forbindelsen mellem Sjælland og Falster, i en pressemeddelelse.
Færdiggørelsen for vejbanen er udskudt til 2023, mens jernbanen er udskudt fra 2023 til 2024. Den forskudte færdiggørelse hænger sammen med, at vejbanen er forholdsvis hurtig at anlægge, når først broen står klar, mens jernbanen er mere komplekst. Der er behov for omfattende elektrificering og testkørsel, før skinnerne kan tages i brug af togene.
Forsinkelsen sker selvom der er fuld gang i byggepladserne på Masnedø og Falster. Denne sommer har man nået vigtige milepæle som færdiggørelsen af den store flydekran, der skal løfte de færdigstøbte fundamenter på plads, og etableringen af de midlertidige dæmninger på begge sider af Storstrømmen.
Corona og byggeplads
Men anlæggelse af byggepladsen på Masnedø, hvor elementerne til broen skal fabrikeres, har taget længere tid end forventet. Derudover er projektet kraftigt påvirket af COVID-19 pandemiens følgevirkninger, som har medført forsinkelser af leverancer, arbejdskraft og specialister fra udlandet.
Byggeriet af den nye Storstrømsbro er i høj grad baseret på ekspertise og materiale fra store dele af verden. Entreprenørens rådgivere kommer fra Norditalien, og der produceres støbeforme i Kina. Derfor har skærpede rejserestriktioner og regionale nedlukninger haft betydelig indvirkning på projektets forløb i 2020.
Da hovedparten af samfundet mærkede effekten af corona i marts, var Storstrøms-projektet allerede i gang med at træffe foranstaltninger og indføre restriktioner i februar måned. Da en betydelig del af arbejdsstyrken kommer fra det hårdt ramte Norditalien, blev der i samarbejde med hovedentreprenøren SBJV lavet aftale om, at udenlandske medarbejdere fra ramte regioner undlod at rejse hjem, og i stedet blev på byggepladsen.