Henning Larsen Architects åbner dørene
Efter to års involvering i forskningsprojektet InnoDoors har det danske arkitektfirma for alvor fået øjnene op for værdien af brugerdreven innovation i byggebranchen.
Det sker i kølvandet på to års involvering i forskningsprojektet InnoDoors på Aalborg Universitet, som arbejder specifikt med brugerdreven innovation i byggebranchen.
Ifølge designchef Christian Andresen hos Henning Larsen Architects medfører en bedre brugerinddragelse, at man i sidste ende står med et innovativt produkt, som appellerer til slutbrugeren. Det skyldes, at de bagvedliggende beslutninger på den måde baseres på slutbrugerens egne ønsker og behov.
Mange har længere afstand til brugerne end de tror
- Efter at have deltaget i InnoDoors har vi fået en mere nuanceret opfattelse af brugerinddragelse. Og det har klart fået mig til at udfordre vores kunder med en mere detaljeret proces omkring design af produkter og projekter med slutbrugeren i fokus, fortæller Christian Andresen.
Henning Larsen Architects har tidligere arbejdet med brugerdreven innovation uafhængigt af InnoDoors. Dels i forbindelse med industrielle produktdesignopgaver, hvor brugerne har været involveret i processer og workshops i konceptfasen, og dels har virksomheden ved flere lejligheder inddraget brugere i tilknytning til byggeprojekter. Men det er dog først nu, at Christian Andresen for alvor har indset vigtigheden i at inddrage brugerne:
- Man bør klart inddrage brugere for at sikre, at de beslutninger der ligger til grund for et egentligt innovativt arbejde, er baseret på brugerens ønsker og krav, og ikke kun de krav en producent opstiller. Mange organisationer og producenter har i virkeligheden længere afstand til deres brugere end de tror, og denne afstand formindskes væsentligt ved at inddrage brugerne i innovative forløb, fortæller Christian Andresen.
Utroligt spændende projekt
Igennem InnoDoors har Christian Andresen og ni andre danske virksomheder fra byggebranchen – heriblandt Jeld-Wen Door Solutions – deltaget i en række workshops, hvor de har arbejdet med metoder til, hvordan man med fordel kan inddrage slutbrugerne i produktudviklingen.
Én af metoderne var en såkaldt Mobile Probes-test, som InnoDoors har anvendt til indsamle brugerinput i form af SMS og MMS til fremtidens dør. Resultaterne af testen har Christian Andresen brugt som inspiration til at designe forskellige udgaver af fremtidens dør, som han præsenterede til stor begejstring på en InnoDoors-workshop i november.
- Det var utroligt spændende at arbejde med de brugerinput, som InnoDoors havde indsamlet i forhold til udviklingen af fremtidens dør. Og heldigvis blev vores prototyper taget godt imod på workshoppen – både af InnoDoors-holdet og af brugerne selv, som var meget interesserede i resultatet, siger Christian Andresen.
Christian Andresen vil da også anbefale andre virksomheder at samarbejde med AAU.
- Det har været utroligt spændende at arbejde med InnoDoors. Vi har haft et godt samarbejde, og projektet har haft en fornuftig fremdrift. Derudover vil jeg tilføje, at alle møder har været velforberedte, og dokumentationen har været god, og det er selvfølgelig med til at skabe en professionel stemning omkring hele projektet, fortæller Christian Andresen afsluttende.