MT Højgaard halvvejs med bagagefabrik
MT Højgaard har nu afleveret to ud af fire etager i det nye bagagesorteringsanlæg, Baggage Factory West, i Københavns Lufthavn. Bagagesorteringsanlægget er en del af en kapacitetsudvidelse i lufthavnen, som skal gøre det muligt for lufthavnen at håndtere flere passagerer og mere bagage.
Entreprenørselskabet opfører bygningen, der foruden et nyt bagagesorteringsanlæg vil indeholde kontorer, omklædningsfaciliteter og kantine til lufthavnens medarbejdere. Som en del af projektet er den eksisterende kælder og tunnellen, der fremover vil være adgangsvej for personale, renoveret. Desuden er der bygget en tilsvarende tunnel til bagagesorteringsanlægget og renoveret og ombygget politiets gamle faciliteter i den eksisterende bygning.
Samlet kommer byggeriet til at tælle 10.000 kvm.
Delaflevering måneder før tidsplanen
Den 1. august blev første del af projektet afleveret, så lufthavnen kunne tage den 2.000 kvm store kælder i brug. Kælderen indeholder blandt andet omklædningsfaciliteter og lager til lufthavnens personale.
Faktisk var det meningen, at stueetagen også skulle være overdraget i sidste uge sammen med kælderetagen. Men så længe behøvede Københavns Lufthavn ikke vente:
- Stueetagen overdrog MT Højgaard to måneder før tidsplanen. Det betyder, at en anden leverandør har kunnet gå i gang med at montere bagagebåndene længe før forventet, fortæller projektchef i Københavns Lufthavn Jeppe Huldtgren Naerbout. I pressemeddelelsen.
Stueetagen, der er 2.500 kvm stor og har 7,5 meter til loftet, rummer selve bagagesorteringsanlægget. Her vil passagerernes bagage blive sorteret og fordelt ud på vogne, der transporterer den til de rigtige fly.
– Byggeriet indeholdt samlet kun seks mangler fordelt på de godt 5.000 kvm. Det drejer sig om småting, som vi udbedrer over de kommende uger, fortæller projektdirektør i MT Højgaard, Christian Landsberger.
Skrappe sikkerhedskrav giver udfordringer
Selvom projektet og samarbejdet kører på skinner, kommer det at arbejde i en lufthavn med sine helt egne udfordringer. For nylig inspicerede fire hundeførere med hunde og otte securityfolk bygningen for at sikre, at bygningen lever op til lufthavnens høje sikkerhedskrav.
Med den inspektion blev bygningen lagt om til det, man kalder airside. Det betyder, at de sikkerhedskrav, der gælder på den anden side af security-tjekket i lufthavnen, nu også gælder på byggepladsen.
- Det gør arbejdet en smule mere udfordrende. For eksempel er det kun chauffører med et særligt kørekort til at køre på lufthavnens område, der må levere materialer til en byggeplads airside. Og alle håndværkere, der skal arbejde airside, skal igennem securitytjek hver morgen, fortæller Christian Landsberger.
MT Højgaards folk forventer at færdiggøre resten af byggeriet i god tid inden den aftalte aflevering den 1. juni 2021.