23948sdkhjf

Nærmere 12 km ekstra letbane i Odense

Odense nye letbanetog er knap blevet testet uden for kontrolcentret, inden politikerne er klar til at se på mere letbane i Odense.

I sidste uge vedtog Odense Byråd således at igangsætte en VVM-redegørelse, der skal dykke ned i konsekvenserne af letbanens mulige etape 2, skriver Odense Letbane i en nyhedsopdatering. 

Siden 2016 har Odense Kommune dog sparet et beløb op årligt til at lave et beslutningsgrundlag for en mulig etape 2 på letbanen. Det skal bestå af en opdatering af udredningsrapporten for etape 2, der blev lavet i 2015. Samt en VVM-redegørelse, der skal belyse alle forhold vedrørende miljø, trafikale implikationer, betydning for naboer og så videre.

Fakta: Odense Letbane etape 2

Odense Letbanes etape 2 består af to forgreninger til etape 1, som betyder, at etape 2-linjen samlet set vil gå fra Seden i nordøst til Odense Zoo sydvest for Odense centrum. 

Linjen er i alt 12,1 km lang – heraf er der 7,7 km nye skinner. 

Linjen har 14 nye letbanestationer – 5 på den sydlige forgrening (fra Vesterbro til Odense Zoo) og 9 på den nordlige forgrening (fra Nyborgvej til Seden). 

I forbindelse med anlæggelsen af etape 1, er der allerede lagt sporskifter til etape 2 ved Korsløkke Station og ved Vesterbro Station.

Dette arbejde skal danne grundlag for en endelig politisk behandling af etape 2 i Odense Byråd. 

Odense Byråd har bedt Odense Letbane P/S om at lave VVM-redegørelsen og opdateringen udredningsrapporten – på grund af virksomhedens erfaringer med at anlægge etape 1.

Udgangespunktet er en fælles strækninng i bymidten
Letbanens etape 2 består af to forgreningslinjer til etape 1. Den sydlige gren går fra Vesterbro til Odense Zoo, og den nordøstlige gren går fra krydset Ørbækvej/Nyborgvej ned af Ejbygade og gennem Vollsmose til Seden. 

I 2011 vedtog Odense Byråd letbanens etape 1 og planlagde, at Odense i tilfælde af en senere udvidelse skal udbygge letbanen til en H-model med to linjer og en fælles strækning gennem bymidten. 

Med H-modellen kommer begge linjer i berøring med Odense Banegård og bymidten – og får dermed et større passagergrundlag. 

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har bevilget 15 mio. kr. i tilskud til arbejdet med at lave VVM-undersøgelse af den nordøstlige gren.

I løbet af 2021 forventes en offentlig høring samt politisk behandling af VVM-redegørelsen.

I alt vil letbanens linje 1 og 2 (inden for en radius af 500 meter) kunne betjene 52.000 odenseanere og 45.000 arbejdspladser – samt mere end 25.000 uddannelsespladser.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.328