Udlandet står for væksten hos Flügger
Producenten af maling og træbeskyttelse har fortsat svært ved at øge salget på det danske hjemmemarked. Således var det eksporten, der sikrede fremgang i sidste kvartal.
Driftsresultatet blev 66,1 mio. kroner mod 70,9 mio. kroner i samme kvartal sidste år. Nedgangen skyldes stagnation på det danske marked samt stigende fragt- og råvarepriser.
Disse merudgifter kan ikke overføres til kunderne, som i en periode med økonomisk usikkerhed søger mod produkter til lavpris. Det kan i regnskabet aflæses ved, at omsætningen vokser mere målt på liter end målt på kroner, forklarer adm. direktør Søren P. Olesen.
Massiv fremgang i Polen, Tjekkiet og Kina
Flügger har høj vækst i Sverige og Norge, hvor omsætningen er vokset med hhv. 7 % og 18 %. Koncernen øger nu for 8. år i træk sin markedsandel i begge lande, (hvor butiksnettet er vokset med 20 butikker alene i 2011.) Uden for Norden er omsætningen vokset med 33 % fordelt på Polen, Tjekkiet og Kina.
Den danske omsætningsvækst på kun 2 % lever ikke op til forventningerne. Trods den stagnerende danske økonomi, har koncernen dog beholdt sin markedsandel. Den danske indtjening har traditionelt været motor for væksten i Flügger-koncernen.
Appellerer til ny regering
I lyset af den aktuelle situation med højere råvarepriser, lav dansk vækst og kurs mod endnu en global økonomisk krise, vurderer Flügger, at det bliver svært at nå et primært driftsresultat EBIT på 100 mio. kroner.
Et resultat på niveau med sidste års 85 mio. kroner, heraf 15 mio. fra salget af AdeKema, forekommer mere sandsynligt, vurderer Søren P. Olesen. Til gengæld mener han, at en vækst i nettoomsætningen på ca. 8 % fortsat virker realistisk.
- Vores regnskabstal viser et behov for, at den nye regering sætter gang i dansk økonomi igen. Vi er klar over, at en ny regering skal have tid til at skabe resultater. Men sker der ikke en vending i Danmark meget snart, bliver Flügger tvunget til at satse mere på vores udenlandske markeder, siger Flügger-direktøren.