For 10 milliarder jernbane og en ikonisk gangbro indviet
Der blev skrevet danmarkshistorie, da kronprinsen den 31. maj tog det første tog på Den nye bane København-Ringsted og siden stod for indvielsen af banen på den nye Køge Nord Station.
Den 60 km nyanlagte dobbeltsporede jernbane fremstod for ni år siden blot som en linje på et kort og et navn i en række rapporter. Nu står den klar.
Fakta: Den nye bane København-Ringsted Bygherre: Banedanmark |
Den nye bane København-Ringsted, der er bygget til kørsel med 250 km/t, kommer til at binde Sjælland og resten af Danmark bedre sammen. Ligeledes aflaster banen den meget trafikerede strækning mellem København og Roskilde.
Joint venture-partnerskabet M.J. Eriksson og Züblin har haft totalentreprisen TP40, som omfattede projektering af 20 broer, ni faunapassager, seks støttevægge, en pæledæk samt de tilhørende vej- og stianlæg på strækningen.
Med Den nye bane København-Ringsted siger man også goddag til Køge Nord Station.
Spektakulær 225 meter gangbro
Ikke mindre end 720 tons bygningsstål har det krævet at bygge en af Danmarks mest spektakulære gangbroer, den 225 meter lange overgang ved Køge Nord Station.
Det er Bladt Industries, der som hovedentreprenør har stået bag det omfattende projekt, der udover den overordnede projektstyring også inkluderer fremstilling, levering og montering af gangbroen, montering af indvendig og udvendig beklædning, fem rulletrapper, elevatorer samt diverse anlægsopgaver.
Køge Nord Station passeres hver dag af ca. 90.000 personer, og stationen får ca. 8.000 daglige brugere.
Den 225 meter lange gangbro bugter sig hen over den kommende dobbeltsporede jernbane, Køge Bugt Motorvejen samt den allerede eksisterende dobbeltsporede S-togslinje. Da gangbroen er bygget henover både banelegeme og motorvej, har det krævet benhård projektledelse og koordinering mellem flere forskellige instanser.
- Det er altid udfordrende at gennemføre infrastrukturprojekter på tværs af motorvej og jernbane. I dette tilfælde har det været særligt komplekst på grund af projektets størrelse, men det hele er lykkes i et tæt og konstruktivt samarbejde med de involverede aktører, siger Vice President Kim Bringsjord ligeledes fra Bladt Industries.
En del af fremtidens transportsystem
Den nye Bane København-Ringsted er samtidig del af en større opgradering af jernbanen på Sjælland og Lolland-Falster, så banen bliver en vigtig del af fremtidens fleksible transportsystem.
Ringsted-Femern Banen er i fuld gang med at blive anlagt, så den er klar til den kommende faste forbindelse over Femern Bælt, og vi har hastighedsopgraderet og elektrificeret mellem Køge Nord og Næstved.
I de kommende år kommer også det nye signalsystem, ligesom jernbanen til Holbæk og siden helt til Kalundborg elektrificeres.