Züblin afleverer fundamentet til en ny bydel
28.000 m³ beton, 9.000 tons armering og 2.000 betonelementer. Det har Züblin brugt til at udføre sin del af et toetagers parkeringsanlæg med plads til 1.000 biler centralt i Odense.
Første halvdel af det underjordiske parkeringsanlæg er allerede i drift. Entreprenøren har netop afleveret sin del af projektet til bygherren Fra Gade til By, så anden del af parkeringskælderen kan åbne som planlagt til sommer.
Projektet er del af den omfattende omdannelse af den tidligere trafikerede og firsporede Thomas B. Thriges Gade i Odense til et levende og aktivt byområde med boliger, caféer og kulturinstitutioner.
- Vi har haft fokus på at sikre en vandtæt konstruktion, som er udført med en særlig skånsom metode for de omkringliggende bygninger og naboer. Derfor har vi bygget kælderen ved hjælp af 1.000 borede betonpæle og 500 jordankre, som skaber en solid og holdbar konstruktion, siger Züblins projektdirektør Carsten Skov Pedersen i en pressemeddelelse.
Parterne bag projektet har offentliggjort en dronevideo, hvor man virkelig kan få et indtryk af projektet størrelse og logistiske kompleksitet
Artiklen fortsætter efter under videoen.
Oven på p-kælderen er byggeriet af to store karréer allerede godt i gang. Efter at Züblin har afleveret det færdige kælderprojekt til Fra Gade til By følger etablering af Odense Letbane og de nye byrum, som for alvor skal binde byens østlige og vestlige bymidte sammen igen efter års adskillelse på grund af Thomas B. Thriges Gade. Hele byomdannelsesprojektet forventes at stå færdig i 2021.
Fra Gade til By er et historisk byomdannelsesprojekt, som gennemføres af Odense Kommune og Realdania. Omdannelsen af Thomas B. Thriges Gade omfatter et areal på 51.000 kvm, og området strækker sig 700 meter gennem et byområde, som kan dateres tilbage til det 11. århundrede.
Parkeringsanlægget opføres under terræn, og det færdige anlæg får ca. 1.000 parkeringspladser og fem op- og nedkørsler. Første halvdel af anlægget er taget i brug, mens Züblin A/S netop har afleveret den resterende del.
Over jorden bygges ca. 53.000 etagekvadratmeter fordelt på tre kvarterer, som fortrinsvis består af boliger, men også erhvervslokaler og maksimum 10% detailhandel.
Planlægningen af projektet blev påbegyndt i 2008, og selve byggeriet startede i 2014. Hele byomdannelsen står færdig i 2021.
Artiklen er en del af temaet Video & billedserier.