23948sdkhjf

Atkins og Cowi skal detailprojektere udvidelse af Nordvestbanen

Projektet skal udvide Nordvestbanen til to spor i hele banens længde, inklusiv ombygning af fire togstationer og nedlæggelse af fire jernbaneoverkørsler på strækningen.
Arbejdet med detailprojektering og projektopfølgning kommer til at foregå som et 50/50 joint venture mellem de to rådgivende ingeniørfirmaer Atkins og Cowi. Arbejdet udføres på en fastpriskontrakt og vil skabe arbejde til 50-80 personer hos de to ingeniørfirmaer. Det samlede projekt omkring Nordvestbanen andrager ifølge projektets anlægslov 1,3 mia. kr.

Konsortiet stod også for Nordvestbanens forprojekt i 2005-2007, der førte til vedtagelse af en anlægslov om Nordvestbanens udvidelse. I den oprindelige kontrakt var indbygget en option om, at Banedanmark kunne vælge det samme konsortium til detailprojektering og projektopfølgning uden at gennemføre et nyt udbud. Det er denne option, som Banedanmark nu udnytter.

Skal flytte spor
Rent fysisk bliver en række medarbejdere fra de to ingeniørfirmaer sat sammen som et team, så samarbejdet bliver så optimalt som muligt. Detailprojekteringen går i gang nu og vil vare indtil 30. juni 2012.

Projekteringen vil fokusere på at optimere den samlede anlægsøkonomi og minimere gener for togdrift og passagerer, mens anlægsarbejdet står på.

En del af projektet indebærer at sikre en optimal linjeføring, så togene fremover har mulighed for at køre med 160 km/t på så stor en del af strækningen som muligt. Udover at anlægge et nyt spor, så der er to spor i begge retninger på hele banen, indebærer det på visse strækninger også sporflytninger og opgraderinger af det eksisterende spor mellem stationerne. Selve sporflytningerne vil være meget små – typisk langt under en meter – men effekten vil være ganske stor og spare transporttid, fordi togene ikke behøver af sætte farten ned på de pågældende strækninger.

Færdig i 2014
Stationerne mellem Roskilde og Holbæk – som er Lejre, Hvalsø, Tølløse og Vipperød – vil få udbygget deres perroner til 250 meters længde, og overgange ved disse stationer vil blive erstattet af gangtunneler eller gangbroer, da de nuværende overgange hen over banen ikke er tilladt ved de nye høje hastigheder.

Samtidig vil signalsystemerne på banen blive opgraderet, så de passer til togenes øgede hastigheder og dermed længere sikkerhedsafstande. Derudover nedlægges fire overkørsler på strækningen. Der skal derfor udføres ombygning af vejanlæg og etablering af niveaufrie skæringer af banen.

Når arbejderne er færdige, kan passagererne se frem til en opgraderet bane allerede i 2014, som vil give mulighed for væsentligt hyppigere trafikbetjening og kortere rejsetider.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.953