23948sdkhjf

Laserteknologi målte Plusbusruten inden aalborgenserne fik set sig om

Da Plusbusruten skulle opmåles, inden anlægsarbejdet kunne gå i gang, var det med moderne laserteknologi. Det betød en billigere og hurtigere løsning, hvor aalborgenserne slap for vejafspærringer undervejs.

Hver eneste kantsten, vejbane, dæksel og bygning blev kortlagt, da Plusbussens lidt mere end 11 kilometer lange strækning blev målt op i pinsen 2018.
En traditionel landmåling, hvor en mand ude i marken manuelt måler hver en enhed op, ville normalt tage næsten et år at udføre på så lang en strækning. Men med en ny laserscanningsteknologi kunne det gøres langt hurtigere.

Mølbak Landinspektører A/S kørte i bil gennem strækningen med en laserscanner monteret på taget. Med 30-50 kilometer i timen tog det cirka to timer at kortlægge strækningen tre gange for at få en præcis måling.

»Med den her metode skulle vi ikke spærre vejen af, og det har dermed været uden gene for aalborgenserne. Vi foretog desuden målingerne om natten, hvor der er mindre trafik på vejene og færre fodgængere,« siger Per Lykke Larsen, der er afdelingsdirektør for Geodata hos Mølbak Landinspektører.

Effektiviteten ved metoden betyder desuden, at kommunen har sparet over en million kroner på at bruge den moderne teknologi.

En million punkter i sekundet
Det er første gang, at Mølbak Landinspektører har brugt deres laserscanner ved så stort et projekt. Teknologien bygger på en GPS kombineret med en såkaldt mobil laserscanner. Laserscanneren roterer 250 gange per sekund og sender laserstråler, som reflekterer tilbage fra de punkter, den rammer, for på den måde at identificere dem.

»Rotationerne foregår så hurtigt, at scanneren kan måle en million punkter i sekundet,« forklarer Per Lykke Larsen.
For at lave en billeddokumentation blev Plusbusruten også affotograferet i dagstimerne via seks kameraer, der er sammenbygget med scanneren.
Kameraerne fotograferer hele vejen rundt om bilen.

Billeder sættes sammen – ligesom når du brugerpanoramafunktionen til at tage billeder med din smartphone og danner 360 graders-fotos.
»Farverne fra kameraerne kan også bruges på billederne og ”påtrykkes” de enkelte punkter på den færdige data. På den måde ender man med et billede, der ser ud, som hvis du selv går gennem strækningen i Aalborg,« siger Per Lykke Larsen.

Da scanningen var gennemført, blev dataene bearbejdet i et software, der omsætter de millionvis af punkter til kantsten, dæksler, bygninger, lygtepæle osv., som ligger på strækningen og skal tages hensyn til, når ruten skal bygges. Det tog fem uger, før Plusbus-teamet havde en færdig 3D-model.

Stort teknologisk spring
Teknologien har mange muligheder og vil også kunne bruges til at vurdere tilstanden på veje med huller, der skal lappes eller til at kortlægge skilte, autoværn og striber på vejene. Udover at være en billig, effektiv og præcis metode, har laserteknologien den væsentlige fordel, at det er en langt mere sikker løsning. Traditionelle landmålere er et udsat folkefærd. Selv når sikkerheden er på sit højeste, er det risikabelt, når en mand skal rundt og måle op på veje og banestrækninger.

»Det er et stort teknologisk spring for os, at vi kan indføre en ny, moderne og langt mere sikker teknologi til landmålinger,« siger Per Lykke Larsen.

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062