23948sdkhjf

Betalingsring kræver milliardinvesteringer

Det er ikke kun bilisterne, der skal have penge op af lommerne, hvis der indføres betalingsring i København. Det vil også medføre store investeringer i infrastruktur, vurderer Danske Anlægsentreprenører.
Debatten om en betalingsring omkring København har indtil nu mest drejet sig om, hvor meget betalingen kommer til at belaste den enkelte families budget.

Men det er mindst lige så vigtigt at få en debat om de ganske betydelige investeringer i parkeringsanlæg, udbygning af ringvejsforbindelser, etablering af betalingsanlæg og afspærring af de lokale veje langs betalingsringen.

Det siger branchedirektør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører, der påpeger, at dette er et aspekt, som S-SF’s plan om brugerbetaling på hovedstadens veje endnu ikke har taget stilling til.

- Hvis en betalingsring fx skal følge den nuværende Ring 2, der indkredser brokvartererne og den indre by, bliver det helt nødvendigt at følge etableringen af Nordhavnsvej-forbindelsen op med etablering af en havnetunnel fra Nordhavnsvej til Amagermotorvejen, hvis en betalingsring ikke skal skabe betydelige trafikproblemer omkring København, forklarer Niels Nielsen og fortsætter:

- Det tager ganske lang tid at planlægge og gennemføre de mange infrastrukturinvesteringer, som en betalingsring nødvendiggør. Derfor er der lange udsigter til at en betalingsring kan etableres, hvis den ikke skal resultere i betydelige trafikproblemer, påpeger branchedirektøren.

Danske Anlægsentreprenører har ikke et bud på, hvor store investeringer der vil være tale om, men alene en havnetunnel vil koste ca. 20 mia. kroner, vurderer Niels Nielsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109