Banedanmark fjerner trafikal flaskehals
Banedanmark er godt i gang med et omfattende byggeprojekt, der skal øge sporkapaciteten mellem København H og Vigerslev.
Banedanmark er i gang med at bygge nyt dobbeltspor på strækningen, som øger sporkapaciteten for regional- og fjerntog.
- Der er tale om et stort anlægsarbejde i et område af København, hvor der ikke er meget plads at gøre godt med. Det giver nogle helt specielle udfordringer, når vi eksempelvis skal udskifte broer, når vi skal håndtere 80.000 kubikmeter jord i anlægsperioden, og når vi skal erstatte den gamle rangerviadukt ved Dybbølsbro Station med en 130 meter lang tunnel, siger projektchef Klaus S. Jørgensen.
Kompliceret projekt
Området, der arbejdes på, er ét af de mest trafikerede områder i landet, og projektet indbefatter både bro-, tunnel- og sporarbejder. Gamle kabler i undergrunden er blevet kortlagt, eksisterende strøm- og olieledninger er omlagt, og 12 eksisterende bro- og tunnelanlæg skal tilpasses de nye spor.
Det kræver overblik og præcision på de mange delprojekter, for det nye dobbeltspor skal anlægges samtidig med, at der skal tages hensyn til, at såvel vej- som togtrafikken kan foregå med så få gener som muligt for passagerer, vejtrafikanter og beboere.
I øjeblikket er Banedanmark og de tilknyttede entreprenører i gang med at udskifte broen ved Gl. Køge Landevej for at gøre plads til de ekstra spor. For at begrænse konsekvenserne for trafikanterne er broen blevet revet ned i to etaper, så bilister har kunnet passere broen, imens den nye bro bliver opført. Også ved Sydhavn Station er der høj aktivitet, hvor den eksisterende jernbanebro ved Enghavevej udvides med et 70 meter langt og 7 meter bredt brodæk.
Står færdigt i slutningen af 2012
Arbejdet med flere andre større delprojekter står netop nu foran at skulle i gang. Der skal blandt andet bygges en ny perron med tilhørende gangtunnel ved Ny Ellebjerg Station, og i den kommende tid går Banedanmark for alvor i gang med baneteknikken på strækningen.
- Vi påbegynder nu de egentlige spor- og kørestrømsarbejder. Der skal lægges 18 nye sporskifter, bygges knap 9 km nyt spor, opsættes cirka 165 nye kørestrømsmaster og monteres 365 kørestrømsophæng. Herudover skal vi ibrugtage et helt nyt sikringsanlæg på Øresundsbanen ved Sydhavn Station, og vi skal ombygge de eksisterende sikringsanlæg på København H, fortæller Klaus S. Jørgensen.
For at genere togtrafikken mindst muligt arbejdes der i perioder om natten og i weekend. Det nye dobbeltspor forventes at stå færdigt i slutningen af 2012.