23948sdkhjf

Pihl vinder københavnsk milliardprojekt

I et joint venture med Züblin har E. Pihl & Søn netop sikret sig vej- og tunnelentreprisen på den kommende Nordhavnsvej, der skal forbinde Helsingør-motorvejen med Østerbro.
Den samlede vejlængde for Nordhavnsvej-entreprisen er 1.650 meter, hvoraf de 620 meter føres gennem en underjordisk "cut and cover"-tunnel, dvs. en nedgravet tunnel.

- Der er tale om et stort og kompliceret anlægsprojekt, hvor hver enkelt delfase har betydning for, at projektet kan gennemføres til tiden. Planlægning, kapacitet, logistik, styring og opfølgning er derfor områder, som vi har analyseret og vurderet nøje i tilbudsfasen, og som vi nu ser frem til at udføre i praksis, forklarer adm. direktør Stig Weis fra Züblin A/S.

Der er afsat ca. 2 mia. kroner til projektet, hvoraf staten bidrager med 700 mio. kroner. Når det firesporede vejanlæg står færdigt i 2015, vil det dagligt lede 15.000 biler uden om de centrale beboelsesgader på Østerbro.

Byggeriet indledes i september
Fra tilslutningsanlægget ved Helsingørmotorvejen skal vejen føres under Ringbanen og frem til Svanemøllens Kaserne. Her føres den videre i en tunnel under Nordbanen og Kystbanen og videre under Strandvejen og frem til Strandvænget. Her kommer tunnelen op til jordoverfladen og tilsluttes det eksisterende vejnet.

Vej- og tunnelarbejderne påbegyndes i september 2011 med etablering af byggeplads, og tunnelen tages i brug i november 2015. Herefter påtager Pihl-Züblin-konsortiet sig bl.a. opgaven som ’vicevært’ for anlægget i en 5-årig periode.

- Arbejdet indledes med, at vi i tæt samarbejde med bygherre og bygherrerådgivere drøfter den bedste og mest hensigtsmæssige gennemførelse af vej- og tunnelarbejderne. Både Pihl og Züblin har stor erfaring fra en række lignende projekter, men en god teknisk løsning kan ikke stå alene. Det er meget vigtigt, at de løsninger, vi vælger, medfører færrest mulige gener for naboer, trafikanterne og andre, der berøres af det nye anlæg, fortæller underdirektør Per Semmling fra Pihl.

Ekstra foranstaltninger mod sætningsskader
Under udførelsen af projektet har entreprenørerne skærpet fokus på arbejdsmiljø og det omgivende miljø. Det gælder fx støjende arbejder, der så vidt muligt udføres på tidspunkter, hvor de er mindst generende for naboerne. Af hensyn til afvikling af togtrafikken, opføres midlertidige broer henover Nord- og Kystbanen, og der bliver tale om et begrænset antal nat- og weekendspærringer i byggeperioden. På Strandvejen afvikles den kørende trafik ved omlægning af kørebanerne.

Også på det færdige anlæg tages mest muligt hensyn til naboerne med fx støjskærme, og på det færdige rampeanlæg etableres støjabsorbenter. For de bygninger, som ligger tæt på tunnelvæggen, udføres ekstra foranstaltninger, så man undgår sætningsskader på ejendommene i forbindelse med udgravning til tunnel.

Et projekt af denne størrelse og varighed giver i øvrigt god mulighed for at tilbyde unge fx praktikplads. Både Pihl og Züblin er med til at uddanne unge mennesker, og det agter virksomhederne også at gøre i forbindelse med Nordhavnsvej-projektet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11