23948sdkhjf

Rambøll vinder kæmpeopgave på Sjælland

Banedanmark har netop udpeget Rambøll Danmark A/S som rådgiver i forbindelse med etableringen af jernbanestrækningen mellem København og Ringsted.
Rambøll var en af fem tilbudsgivere i Banedanmarks udbudsrunde, som for nyligt blev afsluttet.

Kriteriet for at vinde kontrakten var, at tilbudsgiveren bød ind med det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Det kom fra Rambøll, som underskrev kontrakten den 23. juni.

Med aftalen i hus skal Rambøll stå for rådgivning inden for bl.a. konstruktioner, veje og jord på den 3,5 km lange strækning fra Frugtmarkedet i Vigerslev til krydsningen under Avedøre Havnevej i Hvidovre.

En stor udfordring at anlægge banen i byområde
Rambøll skal være tilknyttet projektet helt frem til 2018, hvor banen forventes indviet. Allerede i begyndelsen af næste måned tager medarbejderne fat på de mange opgaver, der bl.a. omfatter optimering af banens linjeføring og projektering af konstruktioner. Det drejer sig fx om 1.300 meter tunnelkonstruktion, tre stibroer, en banebro og omlægninger af en række veje.

En af de store udfordringer i kontrakten er de to tunneller i det stærkt bebyggede og trafikerede område i Valby og Hvidovre. Karsten Brisell, projektleder i Den nye bane København-Ringsted, Banedanmark, forklarer:

- Vi skal bygge en tunnel gennem det rekreative område ved Kulbanevej i Valby og en tunnel under eksisterende vej i Hvidovre. Området er tæt befolket, og der er også mange forretningsdrivende. De vil blive påvirket i anlægsfasen, og når banen tages i brug. Også trafikanterne vil komme til at opleve vejomlægninger gennem en cirka 5-årig periode. Det er nogle af de udfordringer, som vores nye rådgiver skal hjælpe os med at løse.

Vurdering af jord- og vandboringer
Derudover omfatter Rambølls arbejde en geoteknisk og hydrogeologisk vurdering. De skal vurdere jordens egnethed som fundament for banen ud fra de cirka 150 boringer, som Banedanmarks entreprenører har udført siden december 2010.

Generelt skal rådgiveren også se på afvandingsforhold, fx dræn. Bl.a. skal de lægge en plan for grundvandssænkning, fordi de to tunneller formentligt vil skulle anlægges i det niveau, hvor grundvandet er i dag. Det vil også være nødvendigt at udarbejde en jordhåndteringsplan:

Kontrakten indebærer også en støjgennemgang og en vurdering af mulige foranstaltninger for at modvirke vibrationsgener under anlægsfasen, og når der begynder at køre tog på banen. Rambøll vil også skulle rådgive Banedanmark om hensyn til miljø og natur i forbindelse med anlæg af banen, fx i grønne områder og ved vandløb.

Tidsplan for byggeriet
I 2011-2013 vil Banedanmark foretage en række forberedende arbejder langs banen, inden det egentlige anlægsarbejde kan begynde i 2013, når frosten er gået af jorden. I løbet af 2012 vil Banedanmark dog arbejde på nye broer forskellige steder langs strækningen.

Højhastighedsbanen mellem København og Ringsted har et budget på 10,4 mia. kroner. Når banen åbner, vil det blive muligt at rejse fra Københavns Hovedbanegård til Køge på cirka 20 minutter, mens en togrejse fra hovedbanen til Ringsted Station vil tage cirka 35 minutter.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109