Klar til gravemaskiner, superfærger og rekreative områder
Alle kontrakter er nu underskrevet, og Scandlines’ omfattende forbedringer i Gedser Havn kan begynde at tage fysisk form.
Lejeaftalen mellem Scandlines, Banedanmark og DSB omkring de resterende havnearealer er nemlig netop faldet på plads, og ventetiden er således slut for de anlægsarbejdere, der skal forme fremtidens havn i Gedser.
Udvidelserne på Gedser Havn, der blandt andet består i ny terminalbygning, nyt check-in-område og 16 opmarchbaner, vil gøre rejsen mellem Gedser og Rostock mere effektiv samt forbedre forbindelserne til den østlige korridor, når de nye superfærger indsættes.
Byen kommer til at hænge bedre sammen
Havneudvidelserne, som Scandlines har investeret et trecifret millionbeløb i, vil samtidig også flytte trafikken ud af Gedser by og give borgerne et nyt, rekreativt havneområde:
- Med Scandlines’ nye havneområde flytter vi trafikken vestover og væk fra byen. Samtidig omdanner vi de gamle havnearealer til rekreative områder for byens borgere, så her bliver mere fred og ro, og byen kommer til at hænge bedre sammen, udtaler Susanne Brigitte Kock, kommunikationschef i Scandlines.
De nye færger indsættes i 2012 på ruten Gedser-Rostock. Der er plads til 1.500 personer og 480 biler eller 96 lastbiler på de nye færger, der således fordobler rutens nuværende kapacitet.
Som et led i de omfattende forbedringer er det nødvendigt at inddrage en lille del af et kolonihaveområde omkring havnen i Gedser. Scandlines vil hurtigst muligt tage kontakt til de 5-6 berørte kolonihavelejere for at sikre sig, at de er fuldt orienteret, og at der tages bedst muligt hånd om processen.