Analyse: Flere låner penge til renovering, når det er varmt
Ny analyse fra sammenligningsportalen Fair-laan.dk viser, at forbrugslånene stiger markant, når vejret bliver varmere
2
Billeder
![](https://f.nordiskemedier.dk/2naphbe49pdlc4qb_660_384.jpg)
Antallet af ansøgninger på lån til rejser styrtdykkede med 45,1 pct. i perioden med godt vejr. Samtidig øgedes lånene til renovering med 7,1 pct. (Foto: Colourbox)
Resultatet viser en tydelig forskel. Der blev sendt 24,5 pct. flere låneansøgninger afsted i den varme periode, og samtidig var der en markant fremgang i de tungere låneklasser. De store lånebeløb på mellem 20.000 og 100.000 kr. steg med 17,3 pct., og antallet af ansøgninger om billån var 24,3 pct. højere i den varme periode.
– Stigningen i låneaktiviteten er meget markant, og det samme er fremgangen i billån. Om det er vejsalt og vintervejr, der har slidt på en i forvejen gammel dansk bilpark henover vinteren, ved jeg ikke, men det er godt nyt for bilbranchen, siger Andreas Linde, CEO i Fair-laan.dk. Han tilføjer, at ud af de tusindvis af mennesker, der finder deres lån via Fair-laan.dk, er 60 pct. over 35 år.
Renoverer huset i stedet for at rejse
Tallene viser også, at antallet af ansøgninger på lån til rejser styrtdykkede med 45,1 pct. i perioden med godt vejr. Samtidig øgedes lånene til renovering med 7,1 pct.
– Fremgangen i lån til renovering har som billånene en tæt forbindelse til stigningen i de større lånebeløb. Generelt må det siges at være godkendt økonomisk adfærd, at man udover at spare på rejsekontoen også investerer en del af de lånte penge i renovering, som typisk øger værdien af ens ejendom, siger Andreas Linde, CEO i Fair-laan.dk.
Godt vejr betyder højt forbrug
Lånene til ren shopping steg ligeledes i den varme periode. Helt nøjagtigt med 13,7 pct. Ifølge privatpraktiserende psykolog Jon Glud Kloster, er vi langt mere påvirkelige, end vi selv tror:
– Humøret og vejret hænger uløseligt sammen. Det er mest udtalt i forhold til vinterdepressioner, men sammenhængen fungerer begge veje, og godt vejr gør os glade. Samtidig er forbrugeradfærd tæt koblet sammen med vores sindsstemning. Vi køber simpelthen mere og risikovilligheden stiger, når vi er glade. Vi har en forestilling om, at vi handler rationelt, men faktum er, at vores beslutninger bliver påvirket af meget andet end vores fornuft. Adfærdspsykologisk er vi superpåvirkelige: Vejret gør os opstemte, og livet føles nemmere, selvom den eneste reelle forskel er, at temperaturen stiger, forklarer Jon Glud Kloster, der har egen praksis i Aarhus.
Han påpeger, at sommerhalvårets glade stemning også mærkes hos praktiserende psykologer, som har færre konsultationer i de lyse måneder.