Hejs-afdeling mod nye højder
Ajos har inddraget mellemledere i re-certificeringen af kvaliteten for hejs
2
Billeder
Bagest sektionsleder for hejs, Thomas L. Madsen og afdelingsleder Henrik Jochimsen. Forrest salgschef Steffen Nørregaard Larsen og indkøbsleder Dennis Witek. (PR-foto)
- Vi sammensatte et team med indkøber, salgschef, sektionsleder for produktionen og mig selv som leder. Processen har taget et par måneder, og den har styrket samarbejdet i afdelingen betydeligt. Vi har forenklet certificeringsprocessen og gjort den mere brugbar for os, så det virkelig er et ledelsesværktøj i afdelingen, siger Henrik Jochimsen.
I gamle dage betød en ISO-certificering, at der blev produceret en masse papirer, og at der stod et stort antal ringbind på chefens kontor. Hos Ajos er der et enkelt ringbind, og resten af dokumenterne ligger digitalt og er tilgængelige for alle medarbejdere.
Hurtigere reaktionstid
- I den nye standard skal der opstilles flere mål end tidligere. Vores mål handler om at forbedre svarene på vores kundetilfredshedsundersøgelse, så vi arbejder i høj grad med den kvalitet, der kan mærkes af kunderne. Vores processer er blevet nedskrevet og er dermed ens fra gang til gang, og så har vi fået et bedre samspil i afdelingen.
Det skulle gerne give kunderne en oplevelse af at være i kontakt med en endnu mere stringent virksomhed, og så har det øget vores effektivitet. Det kommer kunderne til gode i form af hurtigere reaktionstid Og et bedre produkt
- En sådan certificering, som er et krav til os, kan gribes an netop som en skal-opgave, som kun få får udbytte af i organisationen. Eller den kan, som vi gjorde, bredes ud til mange medarbejdere, så vi får gavn af både kvalitetsforbedringen og de forbedrede processer. Desuden øver vi os i at arbejde bedre sammen både til gavn for kunderne og for Ajos internt.
Der bliver foretaget løbende målinger for at følge op, hvis udviklingen ikke går den rigtige vej. De egentlige målsætninger gælder for tre år, hvor løbende tilfredshedsundersøgelser skal vise, om de er nået.
Adm. direktør Ole Wamsler ser processen som et typisk eksempel på, hvor medarbejderne hos Ajos er nu.
- Ajos har været på en mental omstillingsrejse de seneste par år med digitalisering, fokus på work smarter – not harder osv. Medarbejderne hos Ajos er kommet godt afsted på denne rejse, så der nu ses flere og flere omstillinger som omtalte certificeringsproces.
Hejsafdelingen hos Ajos omfatter i alt 16 medarbejdere. Andre afdelinger beskæftiger sig med kraner, skure og pavilloner, byggestrøm og byggepladsindretning samt drift af byggepladser.