23948sdkhjf

Urban Power og Aabenraa relancerer gågaden

Ny strategi skal udvikle tilbud, som man ikke kan få på internettet.

Nethandlen stiger, og en dyster prognose fra Institut fra Centerplanlægning forudser, at tre ud af fire handelsbyer forsvinder.

Men i Aabenraa tager de kampen op og relancerer gågaden som byens vigtige livsnerve.

Det sker i samarbejde med blandt andre arkitektfirmaet Urban Power, som i en ny strategi retter fokus mod den nordlige del af Aabenraas gågade; Nørreport og Ramsherred.

- Denne del af Aabenraa har egentlig rigtig meget at byde på. Men gennem årene er det blevet mere og mere utydeligt, og det er ved at være sidste chance for at få vendt udviklingen, siger Rune Veile fra Urban Power.

Han mener, de dystre fremtidsudsigter til trods, at der er masser af argumenter for, at gågaderne også i fremtiden skal være en del af bylivet:

- Det fysiske møde mellem mennesker, kan aldrig erstattes af nethandel, og derfor skal gågaderne tilbyde nogle særlige oplevelser, der trækker folk tilbage i byerne. Det er derfor ikke nødvendigvis kun handel, der vil være at finde i fremtidens bykerner, siger Rune Veile.

Med strategien ændres den nordlige del af gågaden fra handelsgade til opholdsgade:

Ved at skabe grobund for nye funktioner og indføre en række attraktive opholdszoner og steder der indbyder til leg, indbyder vi til at byen gøres langt mere aktiv. Der kommer til at ske en række fysiske forandringer, hvor enkelte bygninger rives ned mens nye kommer til. Historiske facader istandsættes, midlertidige byrum testes af, og særlige events vil skabe fornyet fokus på bydelen, fortæller Rune Veile.

Blikket er således også rettet mod de kommende generationer, som er vokset op med nethandel. Det er helt essentielt, at gågaden tilbyder noget, som man ikke kan få på internettet.

- Gågaden skal være det indlysende sted at tage hen. Ikke bare for at handle, men også for at blive inspireret, underholdt, for at mødes med vennerne, for at se og blive set. De vigtigste midler for gågadens fremtid er ikke til salg: Atmosfære, unikke oplevelser og mødet mellem mennesker, forklarer arkitekten.

Med den nye strategi vil Aabenraa blandt andet styrke byrummene med stedsspecifikke byrumsmøbler, der giver identitet og inviterer til ophold. Selv om strategien først bliver godkendt i løbet af sommeren, vil man allerede i juni kunne opleve de første tiltag. Dele af elementerne fra strategien bliver opsat til Kultur og Gourmet Festival i dagene 7.-9. juni, hvor de bliver testet i praksis.

Strategien for Aabenraas gågade er udarbejdet af Urban Power i samarbejde med Aabenraa Kommune, Kalb, Artspot samt lokale aktører en offensiv strategi for Aabenraas centrale handelsliv.

Trafik, bygge- og boligstyrelsen godkendte programmet i foråret 2017 med et tilsagn om 6 mio. kr. til områdefornyelse. Realdania støtter omdannelsen med 1,7 mio. kr.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156