Nedrivningsfirma bruger e-learning i kampen mod arbejdsulykker
Arbejde i nedrivningsbranchen har det højeste antal anmeldte ulykker i perioden 2011-2016 sammenlignet med resten af byggebranchen. Det viser tal fra Arbejdstilsynet.
En kedelig statistik, som nedrivningsfirmaet LH Hockerup gør sit for ikke at være en del af. Virksomheden arbejder derfor målrettet med at sikre, at deres medarbejdere er bevidste om, hvilke forholdsregler de skal tage i hverdagen.
Det sker blandt andet via en sikkerheds-portal og e-learning.
- Med en risikofyldt arbejdsdag er det vigtigt at være på forkant med medarbejdernes fysiske og psykiske helbred. Vi tænker sikkerhed ind i alle faser af vores arbejdsprocesser. Ved at have en sikkerhedsportal, som skal gennemgås og bestås af vores medarbejdere ved ansættelsen og gentages hvert ansættelsesår, er vi sikre på, at de har forstået vores forholdsregler og sikkerhedsprocesser, og hvorfor de er vigtige i hverdagen, fortæller Michaela Gudberg, der er KMA leder hos LH Hockerup.
Bestået test giver arbejde
På sikkerhedsportalen skal medarbejderen gennemføre syv forskellige test om henholdsvis gængse procedure i forbindelse med ansættelsen, sikkerhedsforanstaltning i hverdagen, hvordan medarbejderne skal handle ved ulykker og nærved-ulykker, arbejdsmiljøorganisationen (AMO) og det psykiske arbejdsmiljø samt rengøring og håndtering af værktøj efter endt brug.
De enkelte emner er listet op i en video på både polsk og dansk, hvor medarbejderen efterfølgende skal besvare test om emnet.
Først når testen er gennemgået og bestået, kan medarbejderen få udleveret sit ID-kort og starte arbejdet hos LH Hockerup.
Bygninger undersøges inden nedrivning
Nøje gennemgang af arbejdsprocesser er væsentlige redskaber i nedrivningsarbejdet. Det er med til at imødegå de risici, der kan forekomme.
- Det er vigtigt, at vi som ledelse går forrest for at forebygge ulykker på arbejdspladsen. Derfor har vi prioriteret udviklingen af materiale, der kan bidrage til at styrke medarbejdernes kendskab til forholdsregler og sikkerhedsprocesser, når de arbejder med sundhedsskadelige materialer, siger Michaela Gudberg og tilføjer:
- Samtidig bruger vi mange arbejdstimer på at undersøge bygningerne grundigt, inden vi går i gang med en opgave. På den måde er vi forberedt, når det kommer til affaldshåndtering og sikring af arbejdsmiljøet for den enkelte medarbejder. Der er nemlig rigtig mange giftige stoffer i bygningerne i dag, og de ting skal kildesorteres.
Og der er netop behov for fokus på den øgede sikkerhed på arbejdspladsen. Den nationale arbejdsmiljøstrategi fra Beskæftigelsesministeriet har nemlig som mål, at der frem mod 2020 skal være 25 procent færre arbejdsulykker, 20 procent færre, der bliver psykisk overbelastede og 20 procent færre, der bliver fysisk overbelastede