Hi-Con finder nye markedspotentialer i sin højstyrke beton
Betonelement-fabrikken i Hjallerup har fået nyt logo og ny strategi. Det skal bringe virksomheden ind på markeder, der ikke traditionelt forbindes med beton.
En ny strategi med fokus på andet og mere end byggeri og anlæg
At udnytte betonens potentiale viste sig at være en større opgave end først antaget, og efter års hårdt arbejde kan man i dag fremlægge en strategi for Hi-Con betonen, der bevæger sig langt ud over de gængse områder som byggeri og anlæg.
- Vi sidder i dag med en godkendt, gennemarbejdet strategi, der er meget mere end en ny satsning. Det er jo en ændring af hele virksomhedens identitet og kultur, hvor vi lægger produktions-virksomheden bag os og siger goddag til en markedsvirksomhed, der i høj grad satser på innovation og kommercialisering inden for områderne Housing, Safe, Infrastructure, Environment og Urban, fortæller Markedschef Hans Bruun Nissen.
- Samtidig vil vi i langt højere grad lade kunderne komme med ideerne og på den måde komme ind på nye områder, der ikke hidtil har været åbenlyse betonområder, tilføjer han og henleder især opmærksomheden på området Environment, hvor bla. potentialerne for bølgeenergianlæg og vindmølletårne har fået en fremtrædende plads.
Ikke stor nok til ambitionen
Til trods for at man tilbage i 2007 tog en nyopført fabrik med tilhørende administration i brug i Hjallerup, så erkender Hans Bruun Nielsen at faciliteterne langt fra rækker, hvis det viser sig, at bare halvdelen af de nye forretningsområder bliver en succes.
- Her i Hjallerup er vi bedst til området Housing, hvilket forbliver uændret. Men derudover er fabrikkens faciliteter ikke store nok til ambitionen, og derfor er vi indstillede på at indgå i joint-ventures og andre partnerskaber uden for de danske grænser, fortæller han.
- I første omgang satser vi på de lande, der ligger tættest på og vi har allerede følerne ude i Sverige og Norge samt Holland hvor vi allerede nu har vores første ordrer, tilføjer han.
Imagine – Innovate – Impress
Selvom det til tider er hårdt at implementere en helt ny strategi og trække en helt ny identitet ned over en organisation, der har levet i mange år som beton-elementleverandør til bygge- og anlægsbranchen, så er troen på den nye strategi urokkelig. Også selvom udefrakommende faktorer indimellem gør det svært.
- Det er ikke nemt at satse på den lange bane, når man er presset på den korte bane, siger Hans Bruun Nissen og hentyder til den allestedsnærværende finanskrise, men det er ikke uden grund at virksomheden har valgt Walt Disneys citat If you you can dream it, you can do it som et af de mantraer, man i fremtiden skal leve efter.
Udover de fem forretningsområder har Hi-Con defineret tre grundsten på hvilke Hi-Cons virksomhedsfilosofi skal funderes.
- De tre grundsten er IMAGINE, hvor kunderne og HiCon sammen udvikler ideerne; INNOVATE, hvor man tager det endelige skridt fra idé til kommercialisering af produktet samt IMPRESS, der skal vise, at Hi-Con er meget mere end ord. Vi handler, slutter Hans Bruun Nissen.