Udbudsekspert: Kontrakt på Storstrømsbroen vil være i strid med udbudsloven
Efter entreprenøren Condotte er udtrådt af det italienske konsortium, der er udpeget til at stå for anlægget af den kommende Storstrømsbro, vil det være i strid med udbudsloven, hvis Vejdirektoratet vælger at underskrive kontrakten med konsortiet.
Det vurderer Knud Erik Busk, der har været sagkyndig dommer i Klagenævnet for Udbud siden 2001.
- Der er ændret i sammensætningen af konsortiet inden underskriften, og ifølge min vurdering er det i strid med udbudsloven. Når man er blevet prækvalificeret, er man bundet af, at konsortiet skal fortsætte uændret, siger han til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Knud Erik Busk fremhæver, at der er eksempler på, at et konsortium har fået lov til at fortsætte på et projekt, selv om et af selskaberne i konsortiet er gået konkurs. Det skete blandt andet, da Pihl & Søn gik konkurs i 2013. Men den afgørende forskel denne gang er, at Condotte har forladt konsortiet inden kontraktunderskrivelsen.
- Der er praksis for, at man har ladet et konsortium fortsætte, fordi de var midt i et projekt, men det er slet ikke tilfældet på Storstrømsbroen, siger han.
Forholdt vurderingen fra medlemmet af Klagenævnet for Udbud, skriver Vejdirektoratet følgende i en mail til Licitationen - Byggeriets Dagblad:
- Netop dette spørgsmål er blevet undersøgt af Kammeradvokaten, der vurderer, at Vejdirektoratet er berettiget til at skrive kontrakt alene med Itinera og GLF (de to tilbageværende selskaber i konsortiet, red.), hvis Condotte ikke kan underskrive kontrakten, når den skal underskrives.
Læs mere hos Licitationen - Byggeriets Dagblad: