23948sdkhjf

Landsby med vokseværk

Lisbjerg nord for Aarhus skal udvikles til tæt byområde med 25.000 indbyggere.

- Lisbjerg spiller en central rolle, når det handler om at skabe plads til flere indbyggere, flere virksomheder og flere institutioner. Vi vil skabe en bæredygtig by, som i fremtiden kan tilbyde det bedste af landsbyens fællesskaber, familieboligens privathed og midtbyens mangfoldighed.

Det siger Kristian Würtz, rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, efter at Magistraten mandag har behandlet forslaget til en udviklingsplan for Lisbjerg.

Når det netop er Lisbjerg, der er udpeget som et af Aarhus’ store byudviklingsområder, skyldes det blandt andet placeringen med mindre end et kvarters letbanekørsel til midtbyen og under 10 kilometer ad den nye supercykelsti. Dertil kommer, at der fra Lisbjerg er direkte adgang til det østjyske motorvejsnet.

I forslaget til en ny udviklingsplan fastlægges hele byudviklingsområdet og de ’spilleregler’, der skal gælde for udviklingen af Lisbjerg, herunder et stærkt øget fokus på bæredygtighed.

Lisbjerg i tal

Det samlede boligareal for Lisbjerg udgør ca. 1 mio. kvadratmeter, der vil skulle rumme op til 25.000 nye indbyggere.

Med en udviklingsperiode på forventeligt op til 65 år svarer det til gennemsnitligt cirka 400 nye indbyggere pr. år, hvilket igen svarer til en årlig tilvækst i boligareal på gennemsnitligt ca. 16.000 kvadratmeter.

Hertil kommer et erhvervsområde på mere end 250.000 kvadratmeter, der udbygges sideløbende.

Kilde: Aarhus Kommune

Det styrende princip i udbygningen af Lisbjerg er, at der skal bygges en tæt og urban by, hvor bebyggelsen i området signalerer by, bymidte, tæthed og mangfoldighed. En levende by, der kombinerer det bedste fra landsbyens fællesskaber med det bedste fra storbyen.

I udviklingsplanen bliver der udpeget en række åbningstræk, som skal sætte gang i udviklingen. Det omfatter blandt andet et forskønnelsesprojekt for Randersvej, etablering af stiforbindelse til nabolandsbyerne og en ny vej til forbrændingsanlægget, så den tunge trafik ikke længere skal ad Randersvej gennem Lisbjerg.

Udviklingsplanen for Lisbjerg forventes til behandling i byrådet i begyndelsen af det nye år, inden den bliver sendt i offentlig høring.

Fordi Lisbjerg skal udvikles etapevist over de næste mange år, blev der på magistratsmødet også fremlagt en plan for etape 1, som allerede er igangsat – med almene boliger i regi af AL2Bolig og Boligforeningen Ringgården samt kommunens salg af tre storparceller til privat byggeri i sommeren 2017.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11