Finanslov: Penge til veje, havne og støjbekæmpelse
Udvidelse af motorvejen på Vestfyn, takstnedsættelse på Storebælt, hastighedsopgraderinger o.a.
• Udvidelse af motorvejen på Vestfyn til 6 spor sættes i gang på strækningen mellem Nr. Aaby og Odense, så motorvejen står klar i 2022. Der afsættes 2,4 mia. kr. svarende til den samlede anlægsudgift over årene. strækningen.
• Taksterne over Storebælt nedsættes med 15 pct. pr. 1. januar 2018. Taksterne fastholdes frem til færdiggørelsen af motorvejsudvidelsen på Vestfyn i 2022. Herefter foretages den sidste takstnedsættelse den 1. januar 2023, således at den samlede takstnedsættelse er 25 pct. i faste priser. For personbiler nedsættes taksterne kun for kunder, som anvender automatisk betaling, f.eks. BroBizz, eller som tilmelder sig det kommende automatiske nummerpladegenkendelsessystem i betalingsanlægget på Storebælt.
• Der igangsættes VVM-undersøgelser af en udbygning af E45 fra 4 til 6 spor på strækningerne Skanderborg S – Vejle (Hornstrup), vest om Aarhus og Aarhus N – Randers N. Der afsættes 78 mio. kr. til undersøgelserne.
• Der gennemføres hastighedsopgraderinger til 90 km/t på udvalgte landeveje og 130 km/t på udvalgte motorvejsstrækninger. Hastighedsopgraderingerne skal være trafiksikkerhedsmæssigt forsvarlige. Derfor vil størstedelen af investeringerne være til at gennemføre trafiksikkerhedsforbedrende tiltag som f.eks. rumleriller, fældning af vejtræer og opsætning af autoværn.
Der afsættes samlet 94 mio. kr. til hastighedsopgraderinger i perioden 2018-2021. Prioriteringen sikrer, at ca. 150 km statsveje opgraderes til en tilladt hastighed på 90 km/t, og ca. 70 km motorvej opgraderes til den generelle hastighedsbegrænsning på 130 km/t.
• Der afsætte en pulje til støjbekæmpelse. Med puljen kan der iværksættes initiativer og forsøgsordninger, der reducerer støj fra de eksisterende statsveje. Udmøntning af puljen drøftes mellem parterne. Der afsættes 50 mio. kr. i 2018.
Heraf afsætter aftaleparterne 25 mio. kr. til støjbekæmpelse ved motorvejen syd om Odense, der så vidt muligt fortsat vil være anvendelig ved en senere udvidelse af motorvejen. Den resterende udmøntning af puljen drøftes mellem aftaleparterne. Herudover er aftaleparterne enige om at fremrykke udskiftning af slidlaget på strækningen, således at der udlægges et nyt støjdæmpende slidlag i 2018.
• Igangsætning af anden etape af hastighedsopgraderingen Hobro-Aalborg samt delstrækningen Aarhus-Langå af hastighedsopgraderingen Fredericia-Hobro, som er forudsat igangsat i 2018.
Der afsættes 24,1 mio. kr. i 2018, 60,1 mio. kr. i 2019, 216,8 mio. kr. i 2020, 372,8 mio. kr. i 2021 og 137,0 mio. kr. i 2022.
I overensstemmelse med forligspartiernes aftale af 7. september medgår udisponerede midler i Pulje til investeringer til forbedringer af den kollektive trafik til finansieringen af projekterne. Konkret disponeres 24,1 mio. kr. i 2018, 55,9 mio. kr. i 2019, 48,7 mio. kr. i 2020, 195,3 mio. kr. i 2021 og 486,8 mio. kr. i 2022, dvs. samlet 810,8 mio. kr. fra udisponerede midler i puljen.
• Afdækning af muligheder, konsekvenser og udgifter, herunder afledte udgifter, ved etablering af en fremskudt havn i Langelandsbælt ud for kysten ved Tårs. Der afsættes 1 mio. kr. i 2018 til at kvalificere anlægsomkostninger, nødvendige følgeinvesteringer samt samfundsøkonomiske gevinster ved etablering af en fremskudt havn mv. En fremskudt havn vil kunne bidrag til at reducere rejsetiden mellem Langeland og Lolland.
• Undersøgelse af mulighederne for en udvidelse af Søby Havn.