23948sdkhjf

Danskernes vinterdæk bliver sikrere - takket være ukendt ordning

Fem år efter ny EU-mærkning af dæk blev indført, er udvalget af sikre vinterdæk øget markant. Der findes i dag langt flere vinterdæk i kategorierne med kortest bremselængde.

SIKKERHED For præcis fem år siden blev det med ét betydeligt nemmere for danske bilister at udvælge de bedste dæk ud fra tre klassifikationer - lig dem fra hårde hvidevarer og andre elektriske apparater. Den såkaldte EU-dæklabel viser et dæks egenskaber ud fra parametrene udvendigt støjniveau, brændstoføkonomi og bremseevne. Sidstnævnte med en graduering, hvor A er det bedste, mens G er det dårligste.

Ifølge Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed er antallet af vinterdæk med B-mærkning i bremsning på våd vej steget med næsten 50 procent fra 2015 til 2017.

- Tallene viser tydeligt, at udvalget af vinterdæk i dag er blevet sikrere. De seriøse producenterne bruger rigtig mange penge i udvikling og forskning, og den "nye" mærkningsordning er også blevet et målbart konkurrenceparameter. Alligevel er der desværre stadig for få forbrugere, der kender til ordningen, fortæller Volker Nitz. Han vurderer, at mange af de helt billige dæk er forsvundet fra markedet over de seneste år, fordi de klarer sig for dårligt i test, siger han.

Hos dækkæden First Stop med over 40 centre fordelt i Danmark er der også en klar tendens i danskernes dækvalg.

- Vi oplever, at dæk med de bedste karakterer bliver solgt betydeligt mere i dag end for fem år siden, og det har været med til at højne sikkerhedsniveauet på de danske veje, forklarer Brian Lund fra First Stop.

Vinterdæk er obligatoriske

Ifølge Brian Lund er vinterdæk en obligatorisk del af en korrekt udstyret bil i vinterhalvåret. Sommerdæk er markant dårligere, og der er ikke gode undskyldninger for at køre rundt på dem, når der er is og sne på vejene, fordi vinterdæks bremselængde er kortere og styreegenskaber bedre.

- Lidt over 80 procent af de danske privatbilister kører med vinterdæk, og det tal har været stabilt i en årrække, så der er stadig en del bilister, der burde overveje at få vinterdæk. Hvis man skal til et af vores nabolande i løbet af vinterhalvåret, skal man også være opmærksom på, at de har en mere striks vinterdæk-lovgivning, siger han.

Tjek mønsterdybde og alder

Inden brugte vinterdæk monteres, er det en god idé at kontrollere dem for skader og lav mønsterdybde, råder First Stop.

Ifølge loven er 1,6 millimeter minimum, men de fleste fagfolk råder til at skifte dæk ved 3 millimeters mønsterdybde.

- Hvis dækkene er over fem år gamle, er det særlig vigtigt at se efter, om de har revner eller ikke længere virker så "smidige" som tidligere, siger Brian Lund.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078