Stenuld sluger trafikstøjen på Rute 13
Kan et autoværn bruges til at dæmpe støj fra biler?
Det satte Vejdirektoratet sig for at undersøge i starten af 2017, hvor en ny type autoværn blev sat op langs en strækning på den stærkt trafikerede Rute 13 nær Silkeborg.
Og det foreløbige svar på spørgsmålet er ja. Forsøget har vist, at autoværnet dæmper støjen med 2-5 decibel, hvilket svarer til en halvering af trafikmængden.
- Resultaterne er meget lovende, og autoværnet kan vise sig at blive et vigtigt redskab i Vejdirektoratets kamp mod trafikstøj på strækninger med beboelse tæt på vejen, siger Jette Voigt, der er projektleder i Vejdirektoratet.
Små huller og stenuld
Det støjdæmpende autoværn er udviklet af NAG1 i samarbejde med Rockwool, Volkmann & Rossbach og RMIG.
Konstruktionen består af et traditionelt autoværn, som først er blevet perforeret med små huller og herefter har fået påsat en kassette af strækmetal med stenuld.
Vejsiden af både autoværnet og kassetten er således åben, så stenulden bedre kan ’sluge’ trafikstøjen, mens bagsiden af kassetten er lukket, så mest muligt af den dæmpede støj bliver inde i kassetten.
For tidligt at drage konklusioner
Forsøget omfatter en 800 meter lang strækning på rute 13 ved Pårup. Netop denne strækning er kendetegnet ved boliger helt op ad vejen og borgere, der føler sig generet af trafikstøjen. Vejdirektoratet har under forsøget sat måleudstyr på udvalgte huse, og støjforsøget er blevet kontrolleret ved hjælp af computermodeller.
Selv om forsøget viser, at støjen ved Pårup bliver dæmpet med 2-5 dB, er det endnu for tidligt at overføre de gode resultater direkte til andre steder, understreger Jette Voigt:
- Placeringen af et støjdæmpende autoværn tæt på vejen og dermed trafikstøjen har haft en betydelig effekt for de nærmeste huse. Vores målinger viser samtidig, at autoværnet har en god effekt op til 60 meter fra vejen og faktisk også længere væk. Men effekten afhænger af de lokale forhold. Vi skal derfor have resultater fra andre teststrækninger i landet, før vi kan sige mere om, hvor effektivt værnet er, siger hun.
Flere forsøgsstrækninger
Vejdirektoratet fortsætter derfor sine forsøg og samarbejder aktuelt med kommunerne Ishøj og Vallensbæk, der har sat autoværnet op på en strækning i hver kommune. Forsøgene vil tilsammen kunne give et mere tydeligt billede af autoværnets effekt.
Fordelen ved et støjdæmpende autoværn er, at det er placeret tættere på vejen og dermed støjkilden, ligesom det kan sættes op på strækninger, hvor det ikke er muligt at opsætte de traditionelle støjskærme. Desuden er autoværnet et billigere alternativ i forhold til støjskærme.
Vejdirektoratet oplyser, at de danske forsøg bliver fulgt med interesse fra flere lande, som også arbejder på, at bringe støjen fra trafikken ned i tæt beboede områder. Det drejer sig blandt andet om Norge, Tyskland, Holland og USA.