Havn og by smelter sammen i Skovshoved
Gentofte Kommune og Realdania er gået sammen om at gendanne sammenhængen mellem Skovshoved by og havn. En arkitektkonkurrence er næste skridt i processen.
Den gamle fiskerby skal knyttes tæt sammen med havnen, som fysisk og funktionelt har været afskåret fra byen siden anlæggelsen af Kystvejen i 1930’erne.
Et kommunalt, grønt areal indgår i projektet, og der er blandt andet forslag om, at Kystvejen vil blive indsnævret fra fire til to spor.
- En generel problemstilling i mange kystbyer
Målet med projektet er at skabe en ny funktionel, oplevelsesrig og æstetisk udformning af Kystvejen og de tilstødende grønne arealer.
Det skal skabe sammenhæng mellem byen, havnen og Øresund, og samtidig sikre optimale trafik- og parkeringsforhold:
- Problemet med en barriere mellem by og havn er en generel problemstilling, som kendes i rigtig mange kystbyer. Projektet i Skovshoved vil kunne give visionære og kreative løsninger på, hvordan det er muligt at binde en by sammen med havnen på tværs af en befærdet vej, siger direktør Hans Peter Svendler fra Realdania.
Arkitektkonkurrence er næste skridt
På baggrund af en prækvalifikation er det planen at give fem arkitektfirmaer mulighed for at byde på projektet. Borgere og brugere vil løbende blive inddraget i processen, og den vindende rådgiver tildeles opgaven på baggrund af en konkurrence-evaluering.
Projektet er desuden tiltænkt som inspiration for andre kommuner, der står overfor lignende problemstillinger i arbejdet med byplanlægning.
Gentofte Kommune og Realdania bidrager med henholdsvis 10 mio. og 15,6 mio. kroner til finansiering af arkitektkonkurrence, udbud og anlæg.
Projektet omfatter blandt andet:
• Fornyelse og forbedring af forbindelser såsom stier og veje mellem by og havn.
• Ændring af udformningen og evt. brugen af det ca. 15.250 m2 store rekreative område, der grænser op til Kystvejen til glæde for borgere i og uden for kommunen.
• Ændring af udformningen af Kystvejen på den ca. 1 km. lange strækning ud for havnen, således at Kystvejen ikke i fremtiden fremstår som en barriere – hverken arkitektonisk eller fysisk - mellem by og havn.
Baggrund for projektet
Kystvejen langs Øresundskysten blev anlagt i 1930´erne, hvilket medførte en flytning og udvidelse af Skovshoved Havn i 1936-38. Havnen blev ligesom Kystvejen anlagt på opfyldte arealer foran den oprindelige kystlinje.
Ved anlæggelsen af Skovshoved Havn og Kystvejen blev fiskerbyen, ”det gamle Skovshoved”, afskåret fra den havn, der erstattede den tidligere fiskerihavn.
Samtidig opstod der et 'overskudsareal' på de tidligere strandarealer og stejlepladser bag Kystvejen. Dette areal har kun sporadisk fundet sin anvendelse efterfølgende.
Fiskerbebyggelserne blev ikke direkte berørt af det nye vej- og havneanlæg, og den oprindelige bebyggelse - som har høj kulturhistorisk og arkitektonisk værdi - fremstår meget velbevaret.