Entreprenør udpeget til metro-byggeri
Metroselskabets bestyrelse har onsdag kåret Salini som vinder af opgaven om at bygge Cityringen, der skal stå færdig med 17 nye stationer i 2018.
Virksomheden har i dag ansvaret for at bygge den nye metrolinje i Rom og er samtidig kendt for en række tunnel-, vej- og broprojekter over hele verden.
Samtidig med valget af entreprenør har Metroselskabet udpeget leverandøren af tog og styresystem. Den opgave er gået til Ansaldo, der også kommer til at stå for banens drift i de første fem år. Ansaldo driver i forvejen det eksisterende metro-anlæg i København.
Prisstigning finansieres med rentebesparelser
Som tidligere omtalt her på Building Supply bliver byggeriet cirka 3 mia. kroner dyrere end oprindeligt budgetteret.
Metroselskabets bestyrelse har dog alligevel indstillet en godkendelse af anlæggets økonomi til ejerne – Staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune:
- Vi er klar til at bygge mere af verdens bedste metro, der vil flytte trafikken væk fra overfladen og sikre de kommende 130 mio. årlige metropassagerer en endnu mere attraktiv, hurtig og pålidelig måde at komme gennem byen. Prisen på byggeriet er blevet højere, men vi er tilfredse med, at vi selv kan finansiere det med de sparede renteudgifter, så vores ejerkreds ikke skal finde nye penge til projektet. Totaløkonomien er således uændret, siger bestyrelsesformand Henning Christophersen.
Trods en stigning i anlægssummen fra 18,1 til 21,3 mia. kroner er udgifterne til Cityringen således fuldt finansierede i den model, som bestyrelsen har behandlet, og som Metroselskabets ejere nu skal godkende.
- En milepæl
Adm. direktør Henrik Plougmann Olsen fra Metroselskabet betegner forhandlingsforløbet som tilfredsstillende og fremhæver i den forbindelse, at det bl.a. er lykkedes at forhandle prisen ned med ca. 4 mia. kroner:
- Jeg vil gerne takke byderne for et rigtig godt samarbejde og en konstruktiv forhandlingsproces med meget kvalificerede bud. Nu er vi ved at have nået en milepæl i Cityring-projektet. Vi glæder os til at komme i gang, så vi kan give hovedstaden et sammenhængende metronet, der kommer til at binde byen sammen, siger direktøren.
Indstillingen om at godkende projektet forventes behandlet inden jul. Kontrakterne om anlæg og drift af Cityringen kan kun indgås, hvis transportministeren, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune er enige.
Fakta om Cityringen
• Projektet omfatter 17 nye stationer ved bl.a. Hovedbanegården, Rådhuspladsen, Enghave Plads, Nørrebros Runddel, Trianglen og Frederiksberg Allé.
• Cityringen skal stå færdig i 2018, og Metroen i København forventes herefter at få ca. 130 mio. passagerer årligt.
• Det samlede anlægsbudget er 21, 3 mia. kroner i 2010-priser. Udgiften til byggeriet er ca. 3 mia. kroner højere end forventet. Renteudgiften er dog samtidig ca. 3 mia. kroner lavere, fordi der sikres en fremtidig fast, lav rente.
• Tilbagebetalingstiden fastholdes til 2059.