Atkins køber dansk brospecialist
Horsens-virksomheden Gimsing & Madsen bliver nu en del af ingeniørkoncernen Atkins. Alle medarbejdere fortsætter i Atkins-regi og vil også fremover være placeret i Horsens.
Virksomheden har i Danmark oparbejdet en stor og loyal kundekreds blandt landets store offentlige bygherrer; herunder Vejdirektoratet, Banedanmark og DSB samt en række kommuner.
Grundstamme for et nyt forretningsområde
Direktør Martin Svenning Nielsen fra Gimsing & Madsen fortæller, at virksomheden har fået henvendelser fra flere interesserede købere.
Men i sidste ende besluttede ledelsen altså at takke ja til tilbuddet fra Atkins, der beskæftiger 18.500 ansatte på verdensplan:
- Valget faldt på Atkins, fordi tidligere samarbejder mellem os har vist, at der er god kemi, og fordi vores firma vil kunne danne grundstammen for et nyt, selvstændigt forretningsområde i Atkins Danmark, forklarer Martin Svenning Nielsen, der fortsætter som direktør for bro- og konstruktionsområdet i Atkins Danmark.
Naturlig og nødvendig beslutning
Når Gimsing & Madsen overhovedet ønsker at blive en del af noget større, skyldes det ifølge Martin Svenning Nielsen, at vækstmulighederne for firmaet, i dets nuværende form og størrelse i dag, er begrænsede efter en kraftig vækst i de seneste år.
Rådgivningsopgaver vil fremover blive udbudt i større, integrerede projekter, som omfatter mere end broer og kræver flere specialer, end dem firmaet råder over i dag. Der er brug for at tænke i nye typer af opgaver for at sikre fremtidig vækst i firmaet og udfordrende opgaver for medarbejderne.
Derfor var det naturligt at blive en del af et større firma for fortsat at kunne være med til at løse fremtidens store infrastrukturprojekter.
Genvej til broområdet i Skandinavien
Atkins Danmark A/S arbejder med rådgivning inden for jernbane, hvor virksomheden har en førende position, samt inden for miljø, GIS, management, arkitektur og olie/gas.
Det danske selskab har flere end 400 ansatte i Danmark og yderligere 150 i Sverige og Norge:
- I Atkins Danmark opererer vi i hele Skandinavien med et datterselskab i Sverige og et søsterselskab i Norge, og vi vil gerne ind på broområdet i hele regionen, hvor der er mange store og spændende opgaver. Gimsing & Madsen har unikke kompetencer, er yderst velrenommeret og veldrevet og et perfekt match i forhold til at løse opgaver i den høje ende af markedet, hvor vi opererer, siger adm. direktør Palle Beck Thomsen i Atkins Danmark.
Om Gimsing & Madsen
Selskabet blev grundlagt i 1969 af professor Niels J Gimsing og docent civilingeniør Kaj Madsen efter de vandt en idékonkurrence om broforbindelsen over Storebælt. Broer har således fra firmaets start været et hovedfagområde.
Gimsing & Madsen vandt som medlem af ASO Group konkurrencen om udformningen af Øresundsbroen, ligesom de i 2007 indgik kontrakt med Vejdirektoratet om bygherrerådgivning i forbindelse med opførelsen af Danmarks længste og højeste dalbro over Funder Ådal.
Virksomheden er også involveret i Danmarks første OPP-projekt inden for infrastrukturområdet – etableringen af en ny 25 km lang motorvej i Sønderjylland – som rådgiver for det tysk/østrigske entreprenørkonsortium Kliplev Motorway Group (KMG). Siden 2008 har Niels J og Jørgen Gimsing endvidere rådgivet Femern A/S’s broafdeling om den nye faste Femern Bælt-forbindelse.
En af grundlæggerne, professor Niels J Gimsing, har bl.a. været rådgiver for nogle af verdens største broprojekter. Eksempelvis en 50 km lang forbindelse mellem Hong Kong og Macau og en hængebro med et spænd på 3,3 km over Messina-strædet mellem Italiens fastland og Sicilien.