Gammel spritfabrik skal sætte Aalborg på verdenskortet
Over 2 milliarder kroner bringes i spil, når Aalborgs ikoniske spritfabrik fra 1931 i de kommende år omdannes til en ny bydel med kunst og kultur som de bærende elementer.
Med arkitektfirmaerne BIG, Elgaard Architecture og Henning Larsen Architects som rådgivere har erhvervsmanden Martin Ole Nielsen og entreprenørkoncernen A. Enggaard skabt et projekt, som fuldt udviklet vil omfatte omkring 80.000 kvadratmeter bebyggelse. Inklusiv bevaring af det gamle fabriksanlæg, som udgør en af de største industrifredninger i danmarkshistorien.
Cloud CityKunstværket "Cloud City", af den argentinske kunstner Tomás Saraceno (født 1973), kommer til at bestå af 68 mangekantede og forbundne glasmoduler, der hver måler 4,5 meter i diameter. Når de sættes sammen, vil værket nå en højde på 30 meter og danne en form inspireret af kumulusskyer. Besøgende vil kunne træde ind i værket via taget på en bygning og bevæge sig rundt inde i værkets mange glasmoduler. Den samlede installation koster omkring 100 mio. kroner og forventes at blive et markant vartegn for Aalborg, der kan tiltrække et stort antal kulturturister. |
Kunstcenter, mikrodestilleri, torvehal, hotel, chokolade-oplevelsescenter, designbutikker, boliger, underjordisk parkering og – måske – et nyt Aalborg Teater indgår i de ambitiøse planer. Samt ikke mindst en gigantisk kunstinstallation af argentinske Tomás Saraceno som vartegn og trækplaster. Kunstværket alene forventes at koste 100 mio. kroner at realisere.
- Det bliver et helt unikt byområde i Europa baseret på de gamle industritraditioner, som i mange år har været en del af Aalborgs dna, siger Martin Ole Nielsen.
I gang til efteråret
Omdannelsen af spritfabrikken, lokalt kendt som ”Spritten”, har i løbet af blot en uge taget tre markante skridt mod sin realisering.
Mandag i sidste uge valgte et snævert flertal i byrådet at godkende lokalplanen, og tre dage senere offentliggjorde Ny Carlsbergfondet en bevilling på 10 mio. kroner til Saracenos kunstværk. Det blev mandag i denne uge fulgt op med en donation på 5 mio. kroner fra Spar Nord Fonden. Dermed mangler Martin Ole Nielsen blot 10 mio. kroner for at være i mål med den fulde finansiering af værket.
Martin Ole Nielsen har selv option på 15.500 kvadratmeter omdannelse af de eksisterende bygninger samt cirka 7.000 kvadratmeter nybyggeri, mens A. Enggaards del af projektet omfatter mere end 50.000 kvadratmeter nybyggeri i området ud mod jernbanen.
Forventningen er, at det indledende arbejde med udgravning til kælder og kloakering kan gå i gang i løbet af efteråret. Efter jul vil der for alvor begynde at ske synlige forandringer i området.
- Rækkefølgen i det hele kommer meget an på de forskellige processer og salg. Men overall arbejder jeg kun med én etape, og det er etape 1. Det, vi laver med kunst og kultur, kan kun fungere, hvis alt mere eller mindre er klar på samme tid. Ellers bliver det noget rod, siger Martin Ole Nielsen, der sigter mod at kunne færdiggøre sin del af projektet i anden halvdel af 2020.
Lykkes det at gøre et nyt Aalborg Teater til en del af bydelen, vil dette formentlig blive opført i årene herefter.
Vi skal ikke kun bygge bygninger
Med omdannelsen af spritfabrikkerne bevæger Aalborg sig væk fra den firkantede karréstruktur, som ellers kendetegner området mellem de to Limfjordsbroer. Fokus er på en organisk bygningsstruktur, der skaber spændende byrum og holder bilerne ude.
På selve fabriksområdet bygges der forholdsvist lavt i 3-7 etager, mens der ud mod jernbanen er planer om at opføre tre højere bygninger på henholdsvis 66,9 meter, 55,2 meter og 42,4 meter. Et af de kommende boligbyggerier - Harbour Gate - bygges helt ned til kajkanten. Store åbninger i facaden giver offentlig adgang til fabriksområdet og passage langs havnen.
- Aalborg har så meget fart på, og det hele går godt. Men vi skal passe på, at vi ikke kun bygger bygninger. Vi skal også bygge by. Den her fabrik ligger perfekt i forhold til dette, siger Martin Ole Nielsen.