Spansk entreprenør skal stå for Odense Letbane
Odense Letbane får spanske skinner og tyske togsæt.
Bygherren Odense Letbane P/S har udpeget Comsa S.A.U med hovedsæde i Spanien til at anlægge transportsystemet. Entreprisen består af skinner, master, køreledninger og stationer samt det store vedligeholdelsescenter i det sydlige Odense.
Letbanevognene bliver leveret af tyske Stadler Pankow GmbH, der også leverer togsæt til letbanen i Aarhus, der åbner senere på året. Disse vogne kendes også fra Bergen i Norge. Stadler har hovedkontor i Schweiz, men vil levere vognene til Odense Letbane fra deres datterselskab i Berlin.
Reserverne i brug
Kontrakterne bliver underskrevet om cirka en måned, hvis Odense Kommune, Region Syddanmark og staten, der har finansieret projektet, godkender entreprenørvalgene senere i maj. Den samlede anlægsramme er på lidt mere end tre mia. kroner inklusiv en reserve på 30 procent.
Hvem var prækvalificeret?
Transportsystemet:
- Ansaldo STS, Alpiq EnerTrans og Generale Costruzioni Ferroviare (Italien) - Vinder: Comsa S.A.U. (Spanien) - Siemens A/S, Siemens AG og Aarsleff Rail A/S (Tyskland/Danmark) Togsæt: - Construcciones y Auxiliar de - Ferrocarriles (Spanien) - Siemens A/S (Tyskland) - Skoda CZ (Tjekkiet) - Vinder: Stadler Pankow (Tyskland) Transportsystem og togsæt som et samlet udbud: - Ansaldo STS, Alpiq EnerTrans, Generale Costruzioni Ferroviare og Stadler Pankow - Siemens A/S, Siemens AG og Aarsleff Rail A/S |
Odense Letbane P/S har gennemført tre forhandlingsrunder med de prækvalificerede, inden Comsa og Stadler blev udvalgt. I de vindende tilbud indgår en del af projektets reserver, og det er blandt andet det forhold, som kommune, region og stat skal vurdere.
Adm. direktør for letbanen, Mogens Hagelskær, påpeger, at de sidste priser fra byderne viser, at såvel forhandlingerne som konkurrencen mellem byderne har virket.
- Det har været hårde, men frugtbare forhandlinger i det forløbne år. Som bekendt var de første priser fra byderne både høje og med stor spredning, så der har været et stykke vej at gå for alle parter i forhandlingerne - både om priserne og de konkrete løsninger. Vi får - såfremt bidragsyderne godkender kontraktindgåelserne - en gedigen, gennemafprøvet og driftssikker letbane til Odense. Og det sker indenfor rammerne af vores budget inklusiv reserver, siger Mogens Hagelskær i en pressemeddelelse.
Flere udbud på vej
Forud for anlæggelsen af transportsystemet skal der flyttes veje, fortove og cykelstier på det meste af de 14,5 km - det såkaldte Civil Works (CW) arbejde. Dette arbejde er delt op i syv mindre entrepriser, som vil blive udbudt over de kommende to år.
Den første CW-kontrakt har været i udbud og er klar til snarlig underskrivelse. Her kom prisen ind lidt under budget, og det indikerer, at CW-arbejdet vil kunne udføres til den kalkulerede pris, vurderer Odense Letbane. Således kan den fulde letbane anlægges indenfor det samlede budget med delvist brug af de afsatte reserver.
- At det er muligt at bygge den fulde letbane, vækker tilfredshed hos os. Det er ganske vist med brug af en del af reserverne, hvilket bidragsyderne nu skal forholde sig til. Men vi kunne også være havnet der, hvor det ville være umuligt at få pengene til at række til en fuld letbane, for sådan så det ud efter de første priser, siger Mogens Hagelskær.
Odense Letbane bliver 14,5 km med 26 stationer. Kommunen besluttede i sidste uge at afsætte 42 mio. kroner til to ekstra togsæt, så det samlede antal kommer op på 16, når letbanen åbner i 2020.