23948sdkhjf

Stadig plads til shoppingcentre på landkortet

Der er fortsat områder i Danmark, som kan bære et nyt indkøbscenter, og ændringen af planloven i 2007 har banet vejen for attraktive placeringer i midtbyerne.
Fra 2002 til 2007 steg shoppingcentrenes andel af den samlede detailhandel fra 20 til 24 %, og selvom der er skudt mange nye centre op de senere år, er markedet ikke mættet endnu:

- Der er stadig pletter i Danmark, der er bæredygtige til et indkøbscenter - også på trods af krisen. Desuden er der et stort behov for revitalisering af nuværende shoppingcentre, siger direktør Robert Andersen fra TK Development til Jyllands-Posten.

Som én af de største udviklere af shoppingcentre i Europa har TK Development fingeren på pulsen, når det kommer til markedets udvikling. Ifølge Robert Andersen har billedet ændret sig markant siden ændringen af planloven tilbage i 2007, og det har gjort markedet mere attraktivt:

- Loven betød, at den fremtidige udvikling af detailhandlen primært sker med basis i bymidterne. Dermed vil shoppingcentre nu blive placeret i byerne, hvor der er god fornuft i at placere dem, når man ser på kundegrundlaget. For syv-otte år siden placerede man i højere grad centre uden for bymidterne, tæt på den trafikale infrastruktur, for at ramme folk dér, hvor de for eksempel kørte til og fra arbejde. En filosofi, der stadig er meget anvendt i USA og til dels også i Sverige, forklarer TK-direktøren.

I USA står shoppingcentrene for halvdelen af detailhandlen, og her oplever man i disse år en videreudvikling af det traditionelle indendørs shoppingcenter. Nu opføres der centre, som ikke er overdækkede, og som har flere formål end kun shopping.

Kilde: Jyllands-Posten

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094