23948sdkhjf

Cowi begynder detailprojektering af verdens længste hængebro

Italiens parlament har efter års ventetid givet grønt lys til opførelsen af verdens længste hængebro, der skal forbinde Sicilien med resten af Italien.
Forhenværende præsident Romano Prodi sagde nej. Nu siger Silvio Berlusconi ja til det ambitiøse brobyggeri, der skal forbinde Sicilien med resten af Italien.

De første 10 af i alt 50 mia. kroner står på Italiens finanslov til næste år. Dermed kan Cowi genoptage arbejdet som hovedrådgiver på hængebroen over det dybe og strømfyldte Messina-stræde.

Prodi skrottede i sin tid projektet, fordi det var for dyrt, men nu er det altså fundet frem fra gemmerne. Det er entreprenørkonsortiet Eurolink, der med Cowi som rådgiver, der hele tiden har stået klar i kulissen.

Cowis del af kontrakten er på omkring en halv milliard kroner, og brodirektør Anton Petersen er netop i dag i Rom til kickoff-møde.

- Vores opgave er, som den hele tiden har været, at designe broen og lave teknisk opfølgning under udførelsen. Vi opretter vores 80 mand store projektkontor i København. Herfra samarbejder vi med to-tre italienske underrådgivere, der rapporterer til os, og vi rapporterer videre til Eurolink, fortæller Anton Petersen til Ingeniøren.

Broen bliver 3,3 km. lang og skal erstatte færgedriften på stedet. Ud over en motorvej består projektet af et højhastighedsspor til tog.

Broen ventes at stå færdig i 2017.

Kilde: Ingeniøren

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125