DI-netværk åbner døren til polsk gør-det-selv-marked
Danske byggematerialeproducenter har været i Warszawa for at markedsføre sig selv. ”En uvurderlig døråbner”, siger DI’s Marit Hvithamar om turen.
Besøget var arrangeret af DI i samarbejde med den danske ambassade i Warszawa og henvendte sig til danske virksomheder, som ønsker at etablere sig på det polske marked:
- På bare ganske få dage fik vi et rigtig godt indtryk af, hvor professionelt kæderne arbejder, og hvor klare strategier de har, når det gælder pris og valg af leverandører, siger DI-direktør Anne Windfeldt Trolle.
Besøget var kulminationen på længere tids arbejde i DI Byggematerialer for udvikling af et netværk for leverandører til udenlandske byggemarkedskæder og havecentre. Netværket henvender sig primært til danske virksomheder, der ønsker handel via udenlandske byggemarkedskæder, og det er fortsat muligt at komme med, oplyser Anne Windfeldt Trolle.
Udbytterige én-til-én-møder
På trods af den aktuelle afmatning er der store forventninger til de kommende års udvikling i den polske byggesektor.
Polens andel af midlerne fra EU’s strukturfonde vil medføre øgede investeringer i infrastruktur og byfornyelse, og landets værtskab for EM-slutrunden i fodbold i 2012 skaber ligeledes behov for store anlægsprojekter.
Hos DI påpeger man samtidig, at gør-det-selv-markedet i Polen over de seneste 10-15 år er ekspanderet kraftigt i takt med, at den voksende middelklasse har fået flere penge mellem hænderne. Markedet kan derfor være interessant for mange danske virksomheder, og i den henseende var det særdeles udbytterigt for turens deltagere at få mulighed for at afholde individuelle møder med de respektive indkøbschefer:
- En-til-en møderne med indkøbscheferne var en uvurderlig døråbner for de danske virksomheder, der ønsker at ekspandere til det polske marked, siger Marit Hvithamar, chefkonsulent i DI’s internationale område.