23948sdkhjf

Ny aftale skal fjerne misforståelser

Fra nytår træder en ny standardaftale i kraft, som skal forebygge uenigheder mellem håndværkere og forbrugere.
Når danskerne bygger, renoverer eller udvider med fx carport eller nyt køkken, kan der opstå dyre misforståelser mellem håndværkere og forbrugere.

Disse skal en ny standardaftale nu forsøge at komme i forkøbet. Fra nytår vil der således foreligge faste betingelser for fx betaling, sikkerhed og mangler ved alle aftaler, der overstiger 3.000 kroner:

- Standardaftalen tilgodeser både forbrugerens og entreprenørens interesser og gør det klart hvad, der er aftalt. Dansk Byggeri vil derfor anbefale vores medlemmer at standardaftalen anvendes som grundlag for aftaler med forbrugere, siger Lars Storr-Hansen, administrerende direktør i Dansk Byggeri.

Også hos Forbrugerrådet får aftalen pæne ord med på vejen fra direktør Rasmus Kjeldahl, som dog gerne havde set en højere grad af forbrugerbeskyttelse:

- Der skal ikke herske tvivl om, at Forbrugerrådet hellere havde set en egentlig forbrugerbeskyttelseslovgivning på området, og derfor ser vi også frem til, at det efter to år evalueres, om standardaftalen bliver brugt, siger han.

Aftalen er udarbejdet af Økonomi- og Erhvervsministeriet, Dansk Byggeri, Tekniq og Forbrugerrådet. Parterne har aftalt at iværksætte en evaluering af standardaftalens form og indhold i januar 2012.

Hent aftalen ”AB-Forbruger” som pdf-fil
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064