23948sdkhjf

Håndværksrådet: For mange fejl i offentlige udbud

En ny undersøgelse viser, at byggevirksomhederne kæmper med ekstra udgifter og overskridelse af tidsplaner som følge af fejl og mangler i de offentlige udbud.
Landets byggevirksomheder døjer med mangelfuldt udbudsmateriale fra offentlige bygherrer. Rigtig mange offentlige udbud lever ikke op til hverken lovgivningen eller de standardvilkår, bygherrer og byggevirksomheder har formuleret.

Resultatet er alt for ofte konflikter, ekstra udgifter og overskridelse af tidsplaner, viser en ny undersøgelse fra Håndværksrådet, som er hovederhvervsorganisation for over 20.000 små og mellemstore virksomheder i bl.a. byggefagene.

- Vi kan konstatere, at mange offentlige bygherrer sætter byggevirksomhederne skakmat. Udbudsmaterialet er så mangelfuldt formuleret, at byggeriet næsten kun kan gå galt. Alt for ofte bunder strandede tidsplaner, store budgetoverskridelser eller konflikter mellem bygherrer og håndværksvirksomhederne derfor i et dårligt udført udbudsmateriale, siger byggejurist Frederikke Abildtrup fra Håndværksrådet.

Håndværksrådets undersøgelse bygger på svar fra 370 byggevirksomheder inden for bl.a. VVS/smede, tømrer/snedker, malere og anlægsgartnere, der alle har solide erfaringer med at arbejde for offentlige bygherrer.

Uegnede udbudsmaterialer
Undersøgelsen viser, at det er sjældent, at håndværksvirksomhederne finder udbudsmaterialerne så klare og entydige, at de er egnede til at afgive tilbud efter. Det er stik imod hensigten bag den standardaftale, AB 92, som byggeriets parter har aftalt at følge.

- Det rammer virksomhederne hårdt, at offentlige bygherrer som hovedregel fraviger reglen om, at byggevirksomhederne skal kunne give tilbud ud fra udbudsmaterialet alene. Det er en meget usund tendens, for jo flere fravigelser, der forekommer i AB 92, desto flere ekstraudgifter oplever begge byggesagens parter, siger Frederikke Abildtrup.

Behov for videre dialog
De offentlige udbudsgivere og private byggevirksomheder har i årevis været i en god dialog, men den ny undersøgelse viser, at problemet med dårlige udbudsmaterialer er usvækket i forhold til tidligere undersøgelser.

Bygherrernes uklare krav, upræcise tegninger og byggebeskrivelser kombineret med meget stramme tidsplaner får betydning for både kvaliteten af byggerierne og den samlede økonomi - for såvel udførende entreprenører som bygherrer.

- Det er tydeligt, at der er brug for realistiske tidsplaner, klart og entydigt udbudsmateriale, bedre byggestyring og især et fokus på kvalitet frem for ren økonomi, for at de offentlige udbud skal fungere ordentligt, siger Frederikke Abildtrup.

Håndværksrådets Bygge- og Anlægsudvalg mødes i starten af oktober med Bygherreforeningen for at diskutere mulighederne for mere velfungerende udbud.

Håndværksrådets udbudsmaterialeundersøgelse
Undersøgelsen viser bl.a. at:
  • I op til 80 % af udbudssagerne er der behov for ekstraarbejder.
  • Der sjældent er 15 arbejdsdage til at udregne tilbud, sådan som tilbudsloven angiver.
  • Virksomheder kun sjældent kan afgive tilbud ud fra udbudsmaterialerne alene.

Kilde: Håndværksrådet

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084